- Først må de bytte ut hele flyflåten. Om ti år har de kanskje klart det. Bare Rickard Gustafsons lønn rekker jo til å drive hele administrasjonen i Norwegian.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke nådig i sin SAS-kritikk i dagens utgave av den svenske avisen Dagens Industri.

Der harselerer han med erkekonkurrentens mål om å få kostnadsnivået ned på Norwegians nivå. Ifølge Kjos reduserer spareplanen som ble lagt frem mandag kostandene per setekilometer fra 78 øre til 71-72 øre.

Da kommer det noen bedre
Norwegians kostnad per setekilometer ligger på 42-43 øre.

- Om de ansatte hadde gått ned til null i lønn, hadde SAS fortsatt hatt 50 prosent høyere kostnader enn Norwegian, sier Kjos.

Han avfeier også at et SAS med lavere kostnader kan gi Norwegian hardere konkurranse.

- Hva betyr en eventuell SAS-konkurs for dere?

- Det betyr at det kommer inn et bedre selskap, sier han.

Ikke bærekraftig over tid
Det er nettopp kostnadsnivået som er SAS' største utfordring. På en pressekonferanse tirsdag formiddag sa næringsminister Trond Giske det slik:

- Kostnadene i SAS er høyere enn inntektene. Det er ikke bærekraftig over tid, sa han.

Og selv om Kjos ikke har spesielt stor tro på at sparepakken vil fungere, tror Giske at SAS på sikt kan bli et lønnsomt selskap.

- Vi har tro på at vi kan snu selskapet og gjøre det lønnsomt. Det er en dramatisk situasjon hvis et selskap som betjener 50 prosent av det norske markedet går konkurs. Mange millioner passasjerer i Norge transporteres av SAS. Et selskap som går konkurs stopper å eksistere på minuttet. Da er alle fly på bakken, sa Giske.

Tøffe tak i Danmark
SAS' toppsjef Rickard Gustafson er i København tirsdag for å møte flyselskapets ansatte og diskutere spareplanen, ifølge det danske nyhetsbyrået Ritzau.

Gustafson kan imidlertid ikke regne med at det danske kabinpersonalet er klare til å snakke med hverken ham eller noen andre i SAS-ledelsen.

Kabinepersonalet er opprørt over at ledelsen gjennom mediene har apperlert direkte til dem, uten å først gå gjennom fagforeingen Cabin Attendants Union. Fremgangsmetoden undergraver hele den danske modellen.

- CAU medigr at det er snakk om en ekstraordinær situasjon, men det gir ikke carte blanche til at forbryte seg mot reglene som utgjør grunnlaget for forhandlinger mellom arbeidsgivere og arbeidstagere i Danmark, opplyser CAU til Ritzau.

Derfor kommer størsteparten av kabinpersonalet i Danmark til å ikke møte opp på informasjonsmøtene som ledelsen har kalt inn til.

Les alt om SAS-dramatikken her:

<b>Her er detaljene i SAS´ kriseplan</b>

<b>- SAS kan ikke styre flybillettprisene opp</b>

<b>- Ingen aktør som vil kjøpe SAS</b>

<b>SAS-flygerne: - Dette skal vi klare</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.