De tre flyselskapene Qatar Airways, Emirates og Etihad i Persiabukta har bestilt flere hundre store fly, og prøver å ta over herredømmet over flyruter mellom Europa og Asia, på bekostning av europeiske flyselskaper.

Fra 1. september i år satte Qatar Airways inn daglige Boeing 787 Dreamliner-flyruter til alle de skandinaviske hovedstedene (Oslo, København og Stockholm) fra Doha. Og 1. august neste år settes Oslo Lufthavn på Emirates´ raskt ekspanderende rutekart, ifølge flynettstedet check-in.dk. Dermed har det Dubai-baserte flyselskapet gjort entré i alle de tre skandinaviske hovedstedene på bare tre år,

Emirates vil ifølge det danske nettstedet gå hardt ut allerede fra starten av og sette inn et Boeing 777-fly daglig mellom Oslo Lufthavn og Dubai. Den eneste flytypen de har som er større, er deres Airbus A380.

- Vi kan bekrefte at vi er i dialog med Emirates, men ingenting er klart, sier medieansvarlig Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn til DN.no.

Emirates ekspanderer voldsomt og er kjent for sin høye kvalitet.
Emirates ekspanderer voldsomt og er kjent for sin høye kvalitet. (Foto: Emirates)

Emirates´ inntog i Norge vil gi Thai Airways, SAS, British Airways og andre flyselskaper som flyr til Asia tøff konkurranse, mener Rolf Forsdahl, direktør i Virke Reise.

- Disse Midtøsten-baserte flyselskapene har pengesterke eiere og is i magen. Dermed er de ikke avhengige av at rutene må gå i pluss fra starten av. I stedet kan de ha en langsiktig plan om å øke kabinfaktoren gradvis - noe som er utenkelig for mange andre flyselskaper, sier han til DN.no.

Spår prispress
Han er også sikker på at flybillettprisene til Midtøsten og Asia vil bli presset ytterligere ned når flere aktører melder seg på i konkurransen om passasjerene:

- Økt rutetilbud vil gi lavere priser. Det er nødt til å skje. Hvis Emirates tilbyr lokkepriser, tvinges de andre til å følge etter og senke sine priser, sier Forsdahl.

- Hvorfor satser stadig flere flyselskaper på "lille" Norge?

- Norge har lenge blitt sett på som et prestisjemarked. Hvis man lykkes i Norge, kan man lykkes alle andre steder. Samtidig er det nok slik at de ser på nordmenn som "Big Spenders". Nordmenn bruker mye penger på å reise. Jeg vet også at OSL har jobbet knallhardt for å få disse Midtøsten-selskapene til Gardermoen, så sånn sett er det ikke overraskende at de kommer nå.

- Tror du det er mulig å lykkes med så store fly og så hyppige avganger mellom Norge og Midtøsten?

- Ja, jeg tror det, hvis flyselskapene har en langsiktig strategi. Midtøsten er blitt en populær hub for trafikken mellom Europa og Asia, dessuten kan det utvidede ruteflytilbudet bidra til å øke trafikken direkte til Dubai, som egner seg godt som langweekend-destinasjon, sier reiselivsdirektøren.

Rolf Forsdahl, direktør i Virke Reise.
Rolf Forsdahl, direktør i Virke Reise. (Foto: Virke)

Frykter ikke økt konkurranse
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS bekrefter at de følger flyselskapene fra Østen med stor interesse.

- Vi ser at konkurransen østover definitivt har blitt hardere, men samtidig ser vi at vi står oss godt og har konkurransedyktige priser på langdistanse. Dessuten har vi gjort noe med kostnadsbasen vår, så nå står vi bedre rustet. Derfor frykter vi ikke konkurransen fra flyselskaper som Qatar Airways og Emirates, sier Johansen.

Han tror også at økt rutetilbud vil stimulere til mer trafikk.

- Nordmenn reiser mye og stadig lenger, men det finnes jo en grense for hvor mange feriedager og fridager vi kan bruke på reising, bemerker han.

Gigantflybestillinger
Emirates har den siste tiden bestilt 150 nye passasjerfly av typen Boeing 777, en avtale verdt 76 milliarder dollar, ifølge prislistene. Det tilsvarer over 450 milliarder kroner.

Emirates har store flybestillinger inne.
Emirates har store flybestillinger inne. (Foto: AP/Scanpix)

Selskapet har også bestilt 50 fly av typen Airbus A380, verdens største passasjerfly. Denne avtalen har en pris på 23 milliarder dollar, eller knappe 140 milliarder kroner.

Også selskapene Etihad Airways og Qatar Airways har gjort bestillinger. Etihad har bestilt til sammen 87 Airbus-maskiner til en verdi av 19 milliarder dollar, eller over 150 milliarder kroner. Qatar Airways har bestilt fem transportfly av typen Airbus A330 for cirka 6 milliarder kroner, med opsjoner på ytterligere åtte fly av samme type.

Les også: Betaler 890.000 kroner for å gå på pilotskole

<b>Sjeiker i strupen på Norwegian</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.