- Jeg har ikke sittet mye i stolen.

Orklas ferske konsernsjef Bjørn Wiggen møter DN.no i selskapets lokaler på Skøyen. For etter noe ventetid, og mye spekulasjoner, falt toppsjefvalget på en erfaren Orkla-mann.

Les også: Her er den nye Orkla-sjefen

Nå går han i gang med en større slanking av industrikonglomeratet.

- Det har ikke dukket opp noen kjempestore overraskelser. Jeg har jo vært lenge i selskapet, og har bare fått bekreftet det som er av muligheter og utfordringer, sier han.

Han begynte i Orkla rett etter at han gikk ut av Handelshøyskolen i Bergen, og avviser at toppledervervet var noe han traktet etter allerede da.

- Nei, jeg har vel ikke hatt slike karriereplaner underveis, sier han.

Teknisk krevende
Målet er at Orkla på sikt skal sitte igjen med aluminiumsdivisjonen Sapa og merkevaredivisjonen Orkla Brands, som skal utgjøre kjernen i selskapet. Før det skal eierandelen i Renewable Energy Corp (Rec) og Elkem selges - hvis prisen er rett.

Orkla har tapt milliarder på sitt eierskap i Rec, og Wiggen medgir at Orkla ikke visste helt hva selskapet gikk til da det kjøpte seg inn. Orkla har ikke vært gode nok til å få ut potensialet i solenergidelen av selskapet.

- Solar er veldig teknisk krevende. Det å forstå et område der forretningsmodellen ikke er gitt ennå er en stor utfordring for Orkla som eier. Er det områder som er veldig teknologidrevet får vi sørge for at vi har en veldig god forståelse av hva som er driverne av verdi innenfor det området, sier han.

Må være best
- Forsto dere ikke hva Rec var?

- Jo, men på samme måte som de andre som opererte i det markedet. Vi var hverken bedre eller dårligere, og det holder ikke. Vi må være bedre enn de andre. Hvis man skal time ting godt og gjøre riktige beslutninger, bør man kunne det bedre enn de andre, sier Wiggen.

Pengene fra Rec- og Elkem-salgene skal først og fremst gå til å betale ned på gjelden i selskapet, slik at balansen blir mer solid. Så skal det investeres i de to gjenværende delene av selskapet; Sapa og Brands.

- Dere mister en potensiell vekstmaskin når dere selger Rec. Hva skal være vekstmaskinen i Orkla?

- Sapa har størst mulighet til å få til vekst, markedene er fortsatt langt unna 2007-nivåene, og vi tror at det vil komme tilbake dit på sikt. Brands er den store, positive kontantstrøm-generatoren, som er den mest stabile delen. Der er det dramatikk hvis volumet er pluss minus tre prosent, sier han.

- Er vekstpotensialet like stort her, som i Rec?

- Poenget er hvilket vekstpotensiale det er for oss.

Fortsatt Orkla-rabatt
Etter at det ble kjent at Orkla skulle selge ut Elkem og Rec, har den såkalte Orkla-rabatten kommet noe ned. Likevel mener de fleste analytikerne, og Orkla selv, at aksjen blir handlet med en rabatt sammenlignet med de reelle verdiene i selskapet.

Ifølge meglerhuset SEB Enskilda har den omtalte rabatten på det høyeste utgjort en forskjell på 40 prosent.

Analytiker Atle Vereide i SEB Enskilda sa til Dagens Næringsliv i begynnelsen av september at dersom Orkla ender opp med kun merkevarer og aluminiumsprofiler, så er også det en betydelig diversifisering - og mener dermed at Orkla-rabatten ikke vil forsvinne helt.

- Tross alt er det et stort sprang fra makrell i tomat til aluminiumsprofiler, sa Vereide.

Farlig med sterke syn
Det er kjent at den asiatiske stålprodusenten Posco vurderer å kjøpe Elkem. Flere løsninger kan være aktuelle for å bli kvitt aksjeposten i Rec.

- Vil Orkla-rabatten komme ned når salgene er gjennomført?

- Nå er det farlig å ha veldig sterke syn på aksjekursen, men det er klart at vi ser at våre eiere har pekt på at de synes at vi er for brede i strukturen, og at de underliggende verdiene er større enn det som synes i aksjekursen. Den type innspill tar vi seriøst, og gjør en vurdering av. Nå må vi få frem verdiene, slik at de tydeliggjøres i aksjekursen, sier Wiggen.

Les også:

- Han er kraftfull

- En helt riktig avgjørelse (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.