I 2006 ble Ocas’ varslingssystem mot luftfartsulykker kåret til årets ingeniørbragd av Teknisk Ukeblad. Året etter gikk energiselskapet BKK inn med 40 millioner i det lovende teknologiselskapet. Det fikk følge av institusjonelle investorer og venturefond, blant disse statlige Investinor. Ocas skulle by kraftindustrien på et nytt og moderne system for å hindre fly og helikopter i å kjøre inn i kraftspenn. En radar skulle fange opp flyene og varsle dem med lyd og lys.

Drømmen brast
Men drømmen om at anleggene skulle merke flere hundre norske kraftspenn, brast da Luftfartstilsynet trakk en forskrift om merking av luftfartshinder i 2009. Det skjedde som følge av mangelfull utredning, omtalt i en serie artikler i Dagens Næringsliv. Artiklene førte til granskninger i Forsvaret, Samferdselsdepartementet og Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.

Omtalen i DN er ifølge Bakken årsaken til at Ocas-teknologien ble solgt til utlandet med store tap for aksjonærene. I tillegg mener Bakken at artiklene er grunnen til at en rekke av de eksisterende Ocas-anleggene i Norge i dag er ute av drift.

– Vi hadde en mulighet til å skape bedre sikkerhet for luftfarten, og den ødela Dagens Næringsliv med sin kampanje. Dagens Næringsliv er en av hovedgrunnene til at norske kraftspenn ikke har merking med Ocas teknologi i dag, og at selskapet ble solgt, sier Bakken.

kjempet for at selskapets eneste konkurrent skulle miste sin tekniske godkjennelse







gratis tilgang til Forsvarets radarfrekvenser

inngikk en royalty-avtale med Ocas, og at








«Meget god»
En nylig avgitt rapport fra Havarikommisjonen peker på en rekke svakheter ved godkjennelsesprosessen av systemet ved Luftfartstilsynet. Ett av problemene er at Ocas-systemet bare varsler piloter på seks utvalgte VHF-kanaler. Det åpner for at signalet kan sendes ut på en kanal som piloten ikke lytter til.

– Vi var hele tiden tydelige på at signalene burde sendes ut på flere kanaler. Men det ble ikke godkjent av Luftfartstilsynet, sier Bakken.

Han viser til at deler av Ocas-systemet nå er kjøpt av den danske vindturbingiganten Vestas, som allerede har begynt å ta systemet i bruk på sine vindmølleparker.

– Radaren vi utviklet, er meget god. Men merking av kraftspenn og tilhørende rettigheter som ble kjøpt av Highlight Safety har ikke hatt noen videre utvikling siden overtagelsen i 2011, sier Bakken.

De 32 Ocas-anleggene i Norge driftes i dag av selskapet Highlight Safety, drevet av Ocas tidligere finansdirektør. 15 av de 32 monterte systemene er ute av drift på grunn av manglende vedlikehold.

«Alle har tapt penger»
I perioden 2000–2011 fikk Ocas et samlet driftsunderskudd på 261,2 millioner kroner. I samme periode har aksjonærene fått et utbytte på tilsammen 66 millioner kroner etter salg av virksomhet. Det samlede underskuddet er dermed på 195 millioner kroner i perioden. De som underveis tjente på utviklingen av radarteknologi, var gründerne Morten Mørk og Rolf Bakken. Som DN tidligere har skrevet, tok de to tidligere forsvarspilotene ut utbytter på tilsammen 20 millioner kroner. Morten Mørk var også en av Ocas største aksjonærer da selskapet ble solgt til Vestas i 2011. DN er ikke kjent med hvordan utbyttet ble delt mellom aksjonærene.

Mørk har ikke ønsket å kommentere saken overfor DN.

Rolf Bakken sier han ikke er blitt en rik mann på Ocas.

– Alle som investerte i Ocas, har tapt penger, sier Bakken.


















LES MER OM OCAS-SAKEN:

<b>Sikret seg monopol på radarvarsling</b>

<b>Avinor hjalp Ocas mot rival</b>

<b>Fikk frekvensgave av Forsvaret</b>

<b>Rike på fiaskoprosjekt</b>

<b>- Meget alvorlige forhold</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.