En foreslått endring i arbeidsmiljøloven kan få alvorlige konsekvenser for tidsplanen for Johan Sverdrup-utviklingen i Nordsjøen, skriver bransjeavisen Upstream fredag.

Hvis den aktuelle endringen, som vil redusere lengden på arbeidsskiftene offshore, vedtas av Stortinget vil loven i praksis forby bruken av det eneste fartøyet i verden som kan løfte Sverdrup-plattformdekkene.

«Svært skadelig»

Det aktuelle løftefartøyet er «Pioneering Spirit», som Allseas tok levering av og satte i drift i fjor.

Allseas-konsernsjef Edward Hereema sier til Upstream at den foreslåtte endringen vil være «svært skadelig» for konstruksjonssektoren offshore.

– Fartøyene som arbeider i denne industrien er så kostbare og værsensitive at arbeidstiden må være døgnet rundt for utnytte gode værvinduer maksimalt, sier han.

Hereema forklarer at det ikke er nok senger på offshore konstruksjonsskip til å muliggjøre at mannskapet jobber skift på under tolv timer. Hvis skiftene hadde blitt kortet ned, ville det ikke vært nok mannskap om bord til å håndtere arbeidsmengden.

Ap-forslag

Ifølge Hereema ønsker også arbeiderne offshore å beholde 12-timersskiftene og slik maksimere friperioden på land.

Det er Arbeiderpartiet som har foreslått den aktuelle endringen i arbeidsmiljøloven med støtte fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Statoil er operatør på Johan Sverdrup-feltet. Lisenspartnerne er Lundin Petroleum, Aker BP, Maersk Oil og Petoro.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tok et halvt år før det gikk opp for meg at jeg var blitt bilmekaniker
00:00
Publisert: