Coca-Cola Company skal kutte 42 årsverk i selskapets administrasjon. Det bekrefter hovedtillitsvalgt Lars Ingvaldsen overfor DN. Kuttene skal komme i selskapets salgsavdeling.
Det kommer etter at samme avdeling var gjennom en nedbemanningsrunde tidligere i år.
DN har vært i kontakt med Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, som også bekrefter nedbemanningen. I en e-post skriver han at avgiftsøkningen fra 2018, som ikke ble nedjustert i årets statsbudsjett, samt en voksende grensehandel, gjør at det er krevende å være drikkevareleverandør i Norge.
– Endringene gjelder alle deler av salgsorganisasjonen inkludert støttefunksjoner og hovedkontor, men det er for tidlig å si hvor mange personer som vil bli overtallige. Dette gjør vi for å styrke vår konkurranseevne og tilpasse oss utviklingen i et marked med krevende rammebetingelser og store forandringer de siste årene. Vi forsøker å begrense dette antallet ved å endre arbeidsoppgaver og gi tilbud om andre roller i organisasjonen så langt det lar seg gjøre. Vårt hovedfokus nå er å sørge for at medarbeiderne våre blir ivaretatt på en god måte.
Coca-Cola har totalt 580 ansatte i Norge og 226 ansatte i salgsavdelingen.
Millionsmell og omorganisering
– De ansatte synes selvfølgelig det er tøft å måtte gå igjennom en ny omorganisering så kort tid etter den forrige i 2018, men samtidig ikke helt uventet at dette blir gjort slik situasjonen i markedet utvikler seg, samtidig som vi i Norge har ekstremt høyt avgiftsnivå med økende grensehandel. Tillitvalgtes rolle i dette er å sikre at det blir en ryddig prosess, og at medlemmer og ansatte som blir berørt av endringen blir tatt godt vare på under prosessen, sier tillitsvalgt Ingvaldsen i en e-post.
Så sent som i fjor meldte selskapet at salgsavdelingen skulle gjennom en nedbemanningsrunde. Den gangen skrev Nettavisen at 34 personer i avdelingen skulle forsvinne fra januar i år, i det som ble kalt en omorganisering.
– Vi gjør dette av flere grunner, blant annet på grunn av at Rema 1000 og Coop kutter ut varefremmere, sa kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola Norge til Nettavisen i fjor høst.
I sommer omtalte DN en resultatsmell på nærmere 100 millioner kroner for selskapet, da resultat før skatt gikk fra 265 millioner kroner i 2017 til 172 millioner i 2018.
Administrerende direktør Stein Rømmerud i Coca-Cola European Partners Norge sa til DN den gangen at den mye omtalte sukkeravgiften hadde mye av skylden for smellen.
– Vi fikk en voldsom avgiftsøkning over natten, vi fikk fem ukers varsel på den avgiftsøkningen. Det er klart det får konsekvenser. Det her er rett og slett dårlig næringslivspolitikk, sa Rømmerud.
Gikk til sak mot lokal brusprodusent
I april ble den lokale brusprodusenten O. Mathisen dømt til å betale Coca-Cola Company nær en halv million kroner i erstatning og saksomkostninger, etter at Coca-Cola gikk til søksmål over O. Mathisens brus JallaSprite.
Retten kom frem til at O. Mathisen ikke fikk bruke hverken JallaSprite, eller JallaXXXXXX. I dommen fra Oslo tingrett het det at ordet Jalla foran ordet Sprite ikke er godt nok til å skille de to sitronbrusene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.