I en undersøkelse gjennomført av YouGov for Telenor oppgir 32 prosent av respondentene at de har en arbeidsgiver som forventer at de tilgjengelig på e-post «Hele tiden» eller «Av og til» i ferien.

- Det har blitt et større krav om å være tilgjengelig også i feriene. Det er nok et resultat av den teknologiske utviklingen verken du eller jeg kan styre, sier Yvonne Heiker.

Hun er daglig leder for sjokoladeimportøren Excellent Taste. Selskapet har tre ansatte og hadde en omsetning på cirka 13,5 millioner kroner i 2013. Ifølge Heiker er de helt avhengig av å kunne være tilgjengelig også i feriene. Hun og mannen Hans Heiker, som er salgs- og markedsjef i selskapet, er på vei fra hytta utenfor Sandefjord til Gøteborg for å møte en svensk leverandør.

- Jeg vil si det er mindre aksept for å være utilgjengelig i Norge. Vi er langt fremme teknologisk på alle mulig måter. Hvis man ikke svarer på e-post så sender mange SMS. Det opplever vi ikke i særlig grad med leverandører vi har i for eksempel Danmark og Sverige, sier hun.

Også en fordel

Heiker ser også det positive ved å kunne svare på e-post til enhver tid.

- For oss som driver små og mellomstore bedrifter er det en stor fordel å være tilgjengelig også i ferien. Selv om det er fordeler og ulemper, synes jeg som selvstendig næringsdrivende at det er mer en fordel, sier hun.

Marina Lønning, divisjonsdirektør for bedriftsmarkedet i Telenor, er også opptatt av de positive sidene ved økt tilgjengelighet for de flere hundre tusen norske bedriftene med under 50 ansatte.

POSITIV. Marina Lønning i Telenor mer økt tilgjengelighet er bra for småbedrifter.
POSITIV. Marina Lønning i Telenor mer økt tilgjengelighet er bra for småbedrifter. (Foto: Telenor)

- Moderne kommunikasjonsløsninger sikrer at små bedrifter kan ta ferie med hvilepuls. For disse bedriftene er det langt vanskeligere å ta ferie uten å kunne være tilgjengelig. Men for store bedrifter og selskaper som Telenor og Statoil har man ofte folk som kan steppe inn i ferien, sier Lønning.

- Er det en udelt positiv ting?

- Jeg tror det er ganske blandet, det er både ulemper og fordeler. Men vi lever i en tid der jobb og privatliv i større grad smelter sammen. Samtidig er folk forskjellige, noen trenger å holde seg oppdatert hele tiden og andre vil koble mer ut, sier den danske Telenor-direktøren.

Tar med jobben hjem

Denne uken kom en undersøkelse fra SSB som viser at 18 prosent av norske sysselsatte svarer på arbeidsrelatert e-post utenom arbeidstid. Det er første gang har SSB har gjennomført en slik måling i sin levekårsundersøkelse om arbeidsmiljø. Samme undersøkelse viser at 13 prosent av de sysselsatte i alle yrker oppgir at krav på jobben forstyrrer hjemme- og familieliv «ofte eller alltid».

Lønning er er sjef for 940 mennesker og prøver å ikke sende dem e-post i ferien.

- Jeg opptatt av å gi folk følelsen av å være på ferie. Jeg prøver å ikke sende mange e-poster når jeg vet at folk er på ferie, og ringer bare hvis det er noe som er veldig viktig, sier hun.

- Tror du dine ansatte opplever det på samme måte?

- Det er helt sikkert forskjellige meninger om det, men jeg tror og håper folk er enig. Jeg prøver i alle fall å la folk ha ferie.

Yvonne Heiker i Excellent Taste mener uansett at alternativet til å være tilgjengelig i ferien er verre.

- Du kan også snu det på hodet og spørre om det hadde vært mindre stressende å måtte være på kontoret for å være tilgjengelig. Det tror jeg ikke at det hadde vært, sier Heiker.

Les også:

Fikk ikke solgt for 60 mill. – leier ut for 80.000 kroner i måneden

USA er verdens største oljeprodusent

Fengslet for helsvart nattklubb  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.