– Jeg jobbet for mye og gikk på «en smell». Da var tiden inne for å tenke over hva jeg egentlig vil bruke tiden min på, sier Birgit M. Liodden (35).

Liodden var første kvinne i sjefsstolen for Nor-Shipping – og den yngste noensinne. Etter om lag 11 år i shippingbransjen, trakk hun i DN i november i fjor frem spesielt tre episoder som hun mente hører hjemme i Metoo-kategorien.

Den ene episoden skjedde under bransjemessen Posidonia i Hellas sist sommer.

– En leder, som jobber for en av våre kunder i Singapore, ville at jeg skulle bli med ham tilbake til hotellet hans. Da jeg avviste ham, begynte han å bombardere meg med sinte meldinger. Han kalte meg hore og det som verre er. Sjelden har jeg angret så mye på å gi ut et visittkort, sa hun.

En annen episode omhandlet en London-megler.

– Han tok et godt tak i brystet mitt og sa at jeg burde holde kjeft. Jeg hadde ikke store nok pupper til at han gadd å høre på meg, mente han.

Denne scenen utspilte seg på Nor-Shipping – en av verdens største shippingmesser – i 2013. Liodden har jobbet med arrangementet i om lag seks år, de siste to som øverste sjef.

– Det ble mye debatt og diskusjoner etter uttalelsene mine, og jeg har fått veldig mange positive henvendelser i etterkant. Vi er en del kvinner i shippingbransjen nå, men vi må jobbe tettere sammen for å hindre den ukulturen som flere av oss har opplevd. Dette er noe jeg virkelig brenner for. Derfor har jeg bestemt meg for å bruke 2018 på spennende prosjekter som dreier seg om kvinners situasjon i shipping, sier hun til DN.

Blant annet skal hun jobbe inn mot den internasjonale konferansen for kvinnelige ledere i shipping som skal holdes i Tromsø senere i år.

– Vi må finne ut hvor skoen trykker og hva vi kan gjøre for å få til en bedring. Jeg synes dette er et tema det er viktig å fronte, sier Liodden.

I tillegg vil hun bruke stemmen sin aktivt og tydelig på det hun kaller «hardcore miljø».

– Ja, jeg skal også jobbe for en miljøorganisasjon på shippingområdet. Nå får jeg tid til å dedikere ekstra tid og fokus på to områder jeg virkelig brenner for. Det ser jeg frem til. Jeg vil lære mer, komme meg ut, få litt mer «møkk under fingrene» og konsentrere meg om disse viktige temaene, sier Liodden.

Liodden har gjennom årene markert seg som en forkjemper for å gjøre shipping mindre gubbete og mer attraktivt for kvinner.

Etter at Metoo-kampanjen ble lansert i USA, bestemte shippingsjefen seg for å selv ta grep.

I november publiserte Liodden sin historie i et blogginnlegg på Splash 24/7, Asias største shippingmedium. Her kan du lese innlegget i norsk versjon.

Hun har tidligere vært åpen på at hun har jobbet for mye og ble utbrent. Åpenhet er viktig, mener hun.

– Det har kanskje vært litt utradisjonelt å snakke om sånt, at man sliter og har gått på en smell, men vi må ikke glemme at vi er hele mennesker, sier hun.(Vilkår)

BMW utfordrer på øverste hylle
Med den gigantiske BMW M8 kaster tyskerne seg inn i kampen om luksuskundene.
00:53 Min
Publisert: