For noen år siden handlet alt om rekruttering til oljebransjen for hodejegerselskapet OG-S. Så kom oljesmellen, og firmaet begynte i stedet å hjelpe oppsagte oljearbeidere og andre arbeidsledige med jobbsøkerkurs.

Nå skifter OG-S navn til Avantgarde Search og satser alt på ett kort: Nemlig rekruttering til start-ups og andre små og mellomstore teknologiselskaper.

– Disruptiv teknologi er den nye oljen. Spesielt her i Oslo er start-up-miljøet utrolig «hot» og fremoverlent. Det er ett sted «alle» vil jobbe, og nå ser vi at den trenden forsterkes uke for uke, sier partner Erik Falk Hansen i det nylig rebrandede hodejegerselskapet.

Han ser også at den nye trenden kommer sakte, men sikkert i de andre store norske byene.

Mer «in» enn noensinne

De siste månedene har DN skrevet en rekke saker om at jobber i oppstartsselskaper er mer «in» enn noensinne blant topptalentene:

29 år gamle Pål-Christian S. Njølstad tok tre utdannelser, før han hoppet av en tradisjonell toppkarriere i McKinsey og valgte lederjobb i start-up-selskapet Spacemaker.

– Jeg valgte å følge hjertet mitt. Jeg vil jobbe et sted der ting skjer fort, der man kan gjøre en forskjell og etterlate et fotavtrykk, sa Njølstad.

Og i fjor slet start-up-selskapet Agera med å få tak i de beste hodene, men nå ringer talentene direkte til toppsjefen for å be om jobbintervju.

– Trendskiftet skjedde brått, sa Agera-sjef Andreas Wabø.

Førsteamanuensis Bram Timmermans ved NHH har inntrykk av at selv de beste studentene nå ser på start-up-jobber som en potensiell karrierevei, sa han til DN i fjor høst.

Det samme inntrykket satt man igjen med etter NHHs ferske kandidatundersøkelse, som DN skrev om for en uke siden:

– Fortsatt er det slik at de aller fleste velger å gå til et av de store konsulent- eller revisjonsselskapene rett etter studiene, men jeg har inntrykk av at flere er åpne for å gå til mindre selskaper – og gjerne oppstartsselskaper – etter et år eller to hos et stort selskap, sa prorektor Linda Nøstbakken.

«Skjærer det seg, får de ny jobb»

– Det er ikke bare en svak trend heller. Nye selskaper som driver med disruptiv teknologi dukker opp hver dag. Mange unge nordmenn med solid teknologiutdannelse fra California har fortalt oss at de helst vil ha sin første jobb i en start-up. De vil være med på en spennende reise allerede fra begynnelsen av, påvirke teknologien og gjøre en forskjell. Hvis det ikke svarer til forventningene og går galt på et eller annet vis vet de at de får en ny jobb med én gang et annet sted. Jobbsikkerheten man var så opptatt av før er ikke så viktig lenger, sier hodejeger Erik Falk Hansen.

OG-S har vurdert rebranding en stund for å møte fremtidens arbeidsliv. Arbeidslivet er i stor endring og de så hvor veien bar. Etter å ha snakket med 115 teknologiansatte som alle var i jobb i fjor høst, fikk de en aha-opplevelse:

– Vi spurte om hva som skulle til for at de ville bytte jobb, og svarene var nesten entydige: Hvis et jobbskifte skulle være interessant, måtte det være et tilbud fra et start-up-selskap eller et annet mindre selskap som tilbød interessante og innovative jobbutfordringer og den mest oppdaterte teknologien. Folk er villige til å gå ned i lønn og jobbe mer for å bygge opp noe som er relevant for fremtiden, noe som gir en mening for dem, legger hodejegeren til.

«Vet ikke hvor attraktive de er»

Han understreker at trenden har gått fort, og at start-ups og andre små teknologiselskaper fortsatt ikke vet hvor attraktive de faktisk er:

– Disse selskapene har en kjempegod mulighet for å slåss med de store selskapene om de beste folkene, men mange er ikke klar over det. «Konkurransen er knallhard», sier de. Ja, konkurransen om talentene er tøff, men små selskaper som driver med disruptiv teknologi har aldri vært mer attraktive enn de er i dag. Og jeg tror ikke boblen vil gå ut av dette på mange, mange år, sier Erik Falk Hansen.

Fremover vil Avantgarde satse på å matche start-ups og andre små og mellomstore teknologiselskaper med noen av de beste talentene i bransjen.

– Ikke bare skal vi hjelpe selskaper med å få rett person til rett stilling, vi skal også aktivt ut og plukke opp topptalenter som i dag er i full jobb i et stort selskap, men som kan være interessert i nye og spennende utfordringer. Dette arbeidet er allerede i full gang, sier hodejegeren.

– Hvorfor skjer denne utviklingen akkurat nå?

– Ting skjer superraskt i arbeidslivet om dagen, og vi ser at unge topptalenter vil jobbe med kul teknologi, de vil gjøre noe nytt, ha det gøy på jobb og gjerne være i et litt mer utradisjonelt arbeidsmiljø med store og annerledes utfordringer, der det er rask vei fra idé til resultat, sier han.

«Vil ha en jobb med mening»

Hodejeger og Managing Partner Trine Larsen i Hammer & Hanborg ser den samme utviklingen, men det dreier seg om mer enn start-ups, understreker hun.

Hodejeger Trine Larsen sier at de unge topptalentene er på jakt enn mer enn høy lønn i et stort og kjent selskap.
Hodejeger Trine Larsen sier at de unge topptalentene er på jakt enn mer enn høy lønn i et stort og kjent selskap. (Foto: Elin Høyland)

– Jeg tror det handler mer om at folk nå vi ha en jobb med mening. De vil jobbe med noe som betyr noe og være med på å påvirke. Selv har jeg hjulpet folk som har sluttet i et stort konsern over til Flyktningehjelpen, for eksempel. Et bra varemerke og høy lønn er ikke lenger nok hvis man skal lokke til seg de beste talentene, sier Larsen.

– Hva må de store tradisjonelle selskapene gjøre for å ikke miste talenter til start-ups og andre mindre selskaper?

– Nå handler det mer om «employerbranding» enn noen gang. De store selskapene må merke seg den utviklingen som skjer og ta grep, slik at de ikke går glipp av de beste talentene. For å kapre topptalenter i dag må man også tilby innflytelse over egen arbeidssituasjon, og ikke minst må bedriftens dna – altså kulturen på arbeidsplassen – friste. Topptalenter vil mer enn å pushe et produkt, de er også opptatt av å ta samfunnsansvar og sette spor etter seg, sier Trine Larsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Norsk laks selges ny måte i Singapore: Målet er 200 laksebanker i løpet av året.
– Jeg fikk en visjon i hjertet mitt; å selge laks gjennom salgsautomater, sier Manish Kumar, som tidligere jobbet for Salmar på mørekysten.
00:52 Min
Publisert: