– Vi får vårt beste resultat i 2015. Dersom flyseteavgiften innføres, så går vi ned med flagget til topps, sier administrerende direktør Pål F. Tandberg i Rygge Sivile lufthavn.

Ifølge Tandberg omsatte Rygge for rundt 300 millioner kroner i 2015 – på linje med 2014.

– Men resultatet før skatt har aldri vært høyere. Den blir på rundt 20 millioner kroner, sier han.

I 2014 oppnådde Rygge Sivile lufthavn et resultat før skatt på 15,4 millioner kroner.

Det er investert rundt en milliard kroner på den nye flyplassen på Rygge. Flyplassen i Østfold har skapt 500 direkte arbeidsplasser og 500 indirekte -totalt 1000 arbeidsplasser.

Siden det første sivile flyet tok av på Rygge den 8. oktober 2007 med passasjerer til Gran Canaria, har flyplass-selskapet tilsammen tapt rundt 200 millioner kroner, men har de siste tre regnskapsårene fått et samlet resultat før skatt på i underkant av 50 millioner kroner.

«Murstein under gasspedalen»

Mandag ble det kjent at Ryanair sier opp baseavtalen selskapet har med flyplassen på Rygge dersom regjeringen innfører flyseteavgift på 80 kroner.

Tirsdag meldte Ryanair at selskapet utsetter å fly fra Gardermoen.

En flyseteavgift er ifølge Tandberg dødsstøtet for Rygge.

– Mange tror en flyseteavgift på 80 kroner bare er det samme som hva en "halvliter" koster. Slike sammenligninger er respektløse. Dette er volumindustri hvor hver krone teller, sier Tandberg.

Han viser til at gjennomsnittsprisen på Ryanairs flybillett er 47 euro.

– Da utgjør 80 kroner rundt 20 prosent av billettprisen, og etterspørselen vil falle med nærmere 40 prosent. Det blir som å få en murstein under gasspedalen for lavprisselskapene. De kommer ikke opp i fart, sier Tandberg.

«Utrolig at det er mulig»

Dersom Ryanair flytter forsvinner fra Rygge vil det ifølge flyplass-sjefen medføre at antall flypassasjerer reduseres fra 1,6 millioner til en halv million.

Tanberg legger til at det er ikke Ryanair som truer.

– Det er ikke noe synd på Ryanair. De kan bare flytte flyene sine de eksempelvis til Landvetter utenfor Göteborg. Det er ikke Ryanair som truer, men vi som blir truet.

– Hva er din reaksjon på at forslaget om flyseteavgift kommer fra en blåblå regjering?

– Det er helt utrolig at det er mulig. At en borgerlig regjering foreslår en slik avgift er ufattelig. Vi blir rett og slett feid av banen, og det etter syv års intens jobbing og blitt konkurransedyktig mot internasjonale lufthavner, sier Tandberg.

«Preget av snubletråder»

Siden den offisielle åpningen av flyplassen på Rygge den 14. februar 2008 har Tandberg kjempet mot rødgrønne og blåblå regjeringer og dets statsråder.

– Det startet allerede i 2007. Vi har hatt en historie preget av snubletråder, sier Tandberg.

Det første «flyslaget» han måtte kjempe mot var et passasjertaket på 750.000 på Rygge som Bondevik-regjeringen hadde satt.

– Vanligvis øker man passasjertaket etterhvert som trafikken økes. Men da vi startet opp hadde Stoltenbergs rødgrønne-regjering tolket passasjervedtaket som et absolutt tak. Vet du hvor mye 750.000 passasjerer er?

– Nei.

– Det tilsvarer to fulle Boeing 737-fly hver dag i ett år. Her hadde vi investert nesten en milliard kroner og så fikk vi et passasjertak. Hadde det blitt stående hadde vi tapt 100 millioner kroner årlig. Bakgrunnen for restriksjonen var at man var redde for at én passasjer på Rygge var én passasjer som var stjålet fra Gardermoen, noe som igjen ville gå utover Oslo Lufthavns kryss-subsidiering av de ulønnsomme offentlige flyplassene gjennom Avinor-systemet, sier Tandberg.

Vl ha svensk modell

Senere sto slaget om åpningstider som flyplass-sjefen også vant politikernes gehør.

I 2014 fikk de private flyplassene som Rygge og Torp en ekstra avgiftsregning fra Avinor. Avinor krevde ekstra avgift for luftrom.

– Flysikringskostnadene vi betalte til Avinor steg med ett fra 18 millioner til 40 millioner kroner i året, sier Tandberg som ikke har klart å få avgiftene ned på nivået det var på.

Flyplass-sjefen mener norske myndigheter bør gjøre som svenskene.

– Det er i dag svært billig for selskaper å fly over Norge, mens det ilegges høye avgifter på bakken. Modellen er feil. Sverige gjør det motsatte med lavere avgifter på bakken. Og glem ikke at arbeidsplassene skaffes på bakken og ikke i luften.

– Dere har LO med på laget mot flyseteavgiften. Er dere fornøyd med alliansen?

– Ja da. Selv om LO ikke er så glad i Ryanair så skjønner LO at én ansatt i luften tilsvarer ti ansatte på bakken. Nå kjemper vi om å redde de 500 direkte arbeidsplassene på Rygge. Det er jo ille at et budsjettforslag om innføring av en flyseteavgift dukker opp en søndagskveld uten noen høringsuttalelser som kan medføre nedleggelse av private flyplasser. Det viktigste for næringslivet generelt er forutsigbare rammebetingelser. Denne avgiften er rett og slett respektløs mot oss og Torp.

– Dersom regjeringen legger seteavgiften på is?

– Ja, da fortsetter vi som idag, sier Tandberg.

Ryanair takket nei til å fly fra Gardermoen  

- Dette er historisk gunstig å finansiere fly  

- Man må gjøre nye ting hvis man skal nå opp i konkurransen
DNs kommentator Bård Bjerkholt om Telenors kjøpe av markedsførings- og teknologiselskapet Tapad.
01:37
Publisert:
 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.