-2014 var et år hvor vi investerte i fremtiden, sa konsernsjef Bjørn Maarud da han tirsdag la frem resultatene for sitt første fulle år som sjef for en av Norges største bilimportører, Bertel O. Steen.

Omsetningen i konsernet som består av bil og eiendomsvirksomhet økte med 4,6 prosent fra året før, og passerte for første gang 10 milliarder kroner med 100.000 ifjor.

Skal vokse
Konsernet står blant annet for importen av Mercedes, Peugeot og Kia til Norge, og tidligere denne måneden ble det kjent at de også skal ta over som importør for Citroën til Norge, om konkurransetilsynet godkjenner overtakelsen.

Les også: Kjøper seg større

Ifjor endte konsernet opp med en markedsandel på 13,3 prosent, og med oppkjøpet av Citroën ventes samlet markedsandel å overstige 16 prosent i år. Dermed er konsernet på vei mot målet om å stå for en femtedel av det norske bilsalget i 2018.

-Vi er i god rute til å nå målene våre, sier Maarud.

I 2014 har Kia og varebil vært områdene hvos konsernet har slitt mest, i tillegg til en stadig sterkere eurokurs.

-Jeg er fornøyd med Mercedes og at vi går frem med Peugeot, sier Maarud.

Mercedes satte ny rekord på markedsandel ifjor, mens Peugeot snudde en negativ trend med å vokse til en markedsandel på 4,5 prosent.

På forhandlersiden fikk konsernet en tapsbombe da to forhandlere i Østfold gikk konkurs.

-Vi får ta det på læringskappen, det var en dyr læring. Vi har tettet hullene og mulighetene for at det skjer igjen er små, sier Maarud om tapet som var på omkring 45 millioner kroner.

Les også om Møllergruppens resultat: Solgte biler for 20 milliarder

Den moderne kunde
Konsernet forbereder seg til å ta i bruk nye virkemidler i kampen om kundene.

-Den moderne kunden gjør seg gjeldende allerede. Han eller hun kommer veldig pålest og godt forberedt i butikk. Statistikk viser at der kunden før i gjennomsnitt var i butikken fire ganger, er dette tallet nå kun 1,4. Det betyr at vi har èn mulighet til å close salget når kunden kommer inn, sier Maarud.

Les også: Bilbransjen på nye veier dn+ (krever innlogging)

-Jeg tror dette kommer mye fortere enn noen trodde. Her må man henge med. Det krever noe av organisasjonen vår å møte kundene her, sier Maarud.

Konsernsjefen forteller at de jobber med konfiguratorer slik at kundene kan spekke opp og prise bilen sin, men at det også vil gå lenger enn det.

-Vi vurderer om vi skal tilby noen modeller som kan kjøpes over nettet. Vi har sett hva Tesla gjør, men det kan ikke være for mange valg. Mercedes har for eksempel et så stort spekter av utstyr at kunden trenger hjelp, sier Maarud til DN.

Maarud mener også at de ligger godt an i forhold til nye trender i markedet.

-Daimler kommer med åtte hybrider de neste 24 månedene, så det blir et viktig marked fremover, sier Maarud.

Les også: Frykter forslag til nye bilavgifter

C-klasse er av de første ladbare fra Mercedes. Her står den i Geneve i starten av mars.
C-klasse er av de første ladbare fra Mercedes. Her står den i Geneve i starten av mars. (Foto: Embret Sæter)
 

Bertel O. Steen AS

Millioner kroner

Kilde: Selskapet

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.