- Vi hadde et veldig, veldig godt totalmarked i 2012, sa Terje Male på et pressearrangement rett før jul. Male leder Norges desidert største bilimportør, Harald A. Møller, og refererer til registreringstallene for nye biler i Norge. Totalt ble det registrert 137.967 nye personbiler i Norge ifjor, noe som kun er 378 færre enn rekordåret 2011. Det viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Møllergruppen som står bak mer enn hver fjerde nye personbil i Norge med merkene Volkswagen, Audi og Skoda tror på en liten nedgang til omlag 130.000 nye personbiler i år. Mye tyder på at det også økonomisk vil bli et bra år i 2012.

Les også: Så mye tjener de på å selge deg bil

Til tross for en svak nedgang fra året før, forble Volkswagen Norges desidert største bilmerke med en markedsandel på 14,9 prosent. Toyota vokste med over 10 prosent ifjor, og kaprer andreplassen med 12,3 prosent markedsandel.

- Toyota er den eneste konkurrenten som kan utfordre oss på kort sikt, sa Male da han gikk gjennom de foreløpige tallene før jul.

Vekst og fall
Volvo tar tredjeplassen fra Ford, som selger mindre av alle modeller, og ender opp på en markedsandel på åtte prosent.

-2012 blir et særdeles bra år, det er det nest beste på 30 år, vi er veldig fornøyd, sa Øystein Herland, sjef for Volvo Personbiler Norge, rett før jul.

Litt lenger nede på lista sliter også Peugeot med fall på samtlige modeller, med unntak av en; elbilen Ion har solgt dobbelt så mange som i 2011 med sine 407 registreringer.

Det samme gjelder i og for seg for Nissan på plassen over Peugeot. Også her faller tallene på samtlige modeller, med unntak av en eventyrlig suksess med elbilen Leaf, som med sine 2297 registreringer også plasserer seg på en 13. plass blant årets mest solgte modeller.

Modelldrevet
På listen over de store taperne i 2012, finner vi Mitsubishi. Suksessmodellen fra 2011; kompaktsuven ASX halverte salget, og når også alle de andre modellene fra merket faller, ender Mitsubishi med et kraftig fall på 40 prosent fra tallene for året før.

Men der noen taper, er det andre som vinner. Subarus ASX-konkurrent; XV, har med 2191 registreringer alene sørget for at bilmerket har økt salget med over 50 prosent fra året før.

- 2012 har vært et godt år for oss, og det er i stor grad vår Subaru XV som har bidratt til økende salg. Vi er et lite, men priviligert bilmerke som har mange fornøyde kunder som kjøper våre biler igjen og igjen, og med XV har vi fått mange nye og yngre kunder, uttaler informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge AS.

Premium vokser
Som DN.no skrev i julen, vokste de tyske premiummerkene til nye høyder i fjor. Aldri tidligere har det vært solgt så mange biler fra Audi, BMW og Mercedes-Benz i Norge.

Mercedes-Benz vokser mest av de tre med over 23 prosent. Dermed greide de med en voldsom spurt i desember, å komme seg opp på en markedsandel på 4,1 prosent.

Les mer her: Tidenes luksusbilmarked

Nedgang for varebil
Varebilsalget falt med ti prosent til 31.850 registreringer.

Markedet er totalt dominert av Volkswagen som endte med en markedsandel på over 35 prosent.

Les mer her: Her er Norges nest mest solgte bil

Fremtiden er lys
De fleste norske bilimportørene tror markedet i år omtrent blir som i fjor, med en svak nedgang.

- Vi ser ingen store mørke skyer på himmelen, sa Volvo-sjef Herland til pressen like før jul.

Les også: Ti biler å se frem til i 2013

<b>Her er neste års bilnyheter</b>

Her er de mest solgte personbilmodellene i 2012: