- Vi har tidenes beste salg av Cayenne, Panamera og Boxster, sier Christian Stenbo, salgs- og markedssjef hos den norske Porsche-importøren.

Han er ikke den eneste med salgssuksess i det øvre prissjikt når det gjelder biler.

Suv-suksess
- Salget av M-klassen har vært en fantastisk suksess, sier Johnny Danielsen til DN.no.

Sjefen for den norske Mercedes-importøren mener at man med den nye suven får luksus til en folkelig pris.

Startprisen på Mercedes-suven ligger på noe under 800.000 kroner, mens den gjennomsnittlige kjøpeprisen ligger mellom 900.000 og 950.000 kroner. Hele 465 nye biler har blitt registrert så langt i år, det er en vekst på vanvittige 481 prosent fra året før, og gjør Mercedes M-klasse til årets desidert mest solgte luksussuv.

Les test av Mercedes M-klasse: Opphever tyngdeloven

- Nå er det lov til å kjøre suv igjen, sier Danielsen, som mener at mindre motorer og lavere utslipp har gjort stempelet som fy-fy-bil til skamme. Innstegsmodellen har en firesylindret dieselmotor på 204 hestekrefter og et CO2-utslipp på 158 gram per kilometer.

- Prisen er ned 200-250.000 kroner fra gamle dager. Men det er fremdeles ikke noen Skoda, for å si det slik, sier Danielsen.

 

Høy premiumandel
Tyske premiumbiler selger som aldri før. Audi får i 2012 sitt beste år noensinne, både på volum og markedsandel.

Den samlede markedsandelen til de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes har aldri tidligere vært høyere i Norge. Audi er størst med 6,1 prosents markedsandel, med BMW på andreplass med 5,4 prosent. Sist av de tre er Mercedes med en foreløpig markedsandel på 3,9 prosent. Samlet gir dette en markedsandel på over 15 prosent for de tre merkene.


- Det er ingen grunn til at vi skal selge færre biler enn Audi og BMW. Vi har produktene til å kunne passere fem prosent, og har et mål om fem prosent pluss i 2014, sier Danielsen.

Mercedes er den av de tre produsentene som som har vokst mest i år, med nesten 20 prosent. Bilmarkedet totalt er omkring på nivå med 2011.

- Vi skal klare fire prosents markedsandel i år, uansett blir det all time high i nyere tid, sier Danielsen.

Les også: Firmabilene krymper

Doblet salget av sportsbil
En annen produsent som har en eventyrlig vekst er Porsche.

Tidligere kjent for rene sportsbiler, så har sportslige suver og større biler fått merket opp på et høyere nivå enn noensinne. Og det ser ikke ut til å avta.

Det store volumet er det suven Cayenne som står for. Den er Norges nest mest solgte luksussuv med en vekst hittil i år på nesten 74 prosent. Til forskjell fra Mercedes øker salget for alle modellene til Porsche fra året før.

Les test av Porsche Cayenne: Porsche har skapt et dieselmonster

- Vi har tidenes beste salg av Cayenne, Panamera og Boxster, sier Christian Stenbo, hos den norske Porsche-importøren.

Panamera har solgt 85 prosent mer i år enn i 2011, mens Porsches billigste modell Boxster, med 16 registreringer, har økt kraftig fra fjorårets tre biler.

Les test av Porsche Boxster: Tøffere, lettere, bedre og billigere

Også den nye generasjonen av ikonet 911 øker, hittil er det registrert 35 biler, av en modell som har en startpris på 1,3 millioner kroner. Samlet sett har Porsche akkurat solgt dobbelt så mange biler i 2012 som i 2011.

Les test av Porsche 911: Dette må være verdens beste sportsbil

- Jeg hadde ikke trodd dette i starten av året, sier Stenbo, som da vi snakket med han i januar mente Porsche kunne bikke 200 biler i 2012. Fasiten før året er omme er altså 316 registreringer.

Stenbo mener at tallet har blitt så høyt fordi de har jobbet iherdig med fabrikken for å øke produksjonen og at dyktige forhandlere har jobbet aktivt med det norske markedet. Salget neste år tror han blir på linje med i år, før det i 2014 igjen vil øke med den mindre suven Macan.

 

Tidenes Ferrari-år
Enda høyere opp på prislistene finner vi Ferrari, som heller aldri har solgt flere biler i Norge.

Autostrada Sport, som importerer Ferrarier til Norge meldte tidligere i høst om tidenes salgsår i Norge.

- Vi kommer til å selge 20 nye Ferrari i år, og bestselgeren blir Ferrari FF med fire seter og firehjulsdrift som har truffet godt på det norske markedet, sa daglig leder Olav Medhus til DN.no.

Les test av Ferrari FF: Forrykende firehjulstrekker

Nær sagt alle luksussuver økte salget i 2012:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken, tall til og med 17/12-12

Les de andre sakene i DN.no´s luksusserie her:

<b>Luksusboom i Norge: Nå får Oslo sitt "fashion district"</b>
- De vil støvsuge verden for luksusvarer
Denne byen er Norges neste luksus-by
- Spiser knekkebrød til frokost, lunsj og middag for å få råd til ny veske
Unngå å gå på en luksussmell

<b>Svir av titusener på luksustrening</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.