-Vi har ingen unnskyldninger lenger. Vi har firehjulsdrift på nesten hele modellrekken og ladbare hybrider i tillegg til elbil, sier Reidar Holtedahl, som fra årsskiftet er konstituert som direktør i Bertel O. Steen for Mercedes-Benz personbiler i Norge.

Dette har ført til at Mercedes i Norge for fjerde året på rad har oppnådd tidenes beste salg av biler. I 2015 ble det registrert hele 7.678 personbiler fra Mercedes- Benz, noe som er en økning på over 16 prosent fra rekorden i 2014.

Samlet endte personbilregistreringene på 150.686 biler, en økning på 4,5 prosent fra året før. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Kun 1985 og 1986 har høyere personbilregistreringer. Tar man med bruktimport, er det kun  i 1986 det er registrert flere biler i Norge.  Volkswagen troner suverent på topp, med bestselgeren Golf som alene ble registrert i 16.388 biler.

Foreløpig ser ikke Mercedes-sjefen tegn på mørke skyer på himmelen.

-Jeg tror på et nytt år med rekord. Vi skal selge 7800 biler i år, i et noe fallende marked, ned til omkring 140.000 biler. Mye kan skje, men foreløpig er kontraktsinngangen god, sier Holtedahl.

Også i 2016 kommer det en rekke nyheter fra Mercedes, blant annet den viktige E-klassen i helt ny drakt.

Les mer om bilnyhetene her: Her er bilnyhetene dnPlus (DN+)

Gavepakke fra Staten
-Vi har fått en gavepakke fra Staten. Teknologi med lave utslipp og høy effekt har gjort at avgiftene har gått ned. Avgiftene skal hjelpe oss til å nå salgsmålene. Premiummerkene har vokst mye på dette, det har gitt mindre prisforskjell ut til kundene, sier Holtedahl.

Mercedes kapret i 2015 syvendeplassen på registreringsstatistikken, og har av sine bitreste konkurrenter, kun BMW foran seg med i underkant av 1900 flere solgte biler.

-Vi gir oss ikke før vi er størst. Daimler har et mål om å være det i 2020, mens vi i Bertel O. Steen skal være Norges beste bilhus i 2018, så da skal vi selge 10.000 biler, ved hjelp av nye drivlinjer og flere biler med plug-in-teknologi, sier Holtedahl.

Ny rekord
Volkswagen er også et merke som har solgt mye av ladbare biler.

-Markedet har respondert svært godt på ny teknologi, vårt brede modellutvalg og våre moderne og innovative biler. Vi stod for en høy andel av salget av ladbare biler, men har også hatt et bra salg av bensin- og dieselbiler. Vi har tro på ytterligere vekst i markedet for ladbare biler i 2016, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Tross dieselskandalen, har det aldri før blitt registrert så mange biler av samme bilmerke på ett år i Norge. Ikke siden 1960-tallet har Volkswagen oppnådd så høy markedsandel her i landet. Totalt ble tallet 26.344 kjøpte Volkswagen og en markedsandel på 17,5 prosent.

Les også: Halvparten skal ha ledning

Valutautfordringer
Samtidig som avgiftene settes ned, har valutasituasjonen gjort det mer krevende å holde prisene nede. Ved nyttår er det nye avgiftsregler, men også prisjusteringer.

-Vi har økt prisene med cirka 3,5 prosent på selve bilene i snitt. Vi har med andre ord jobbet hardt for at svingningene i valutaene minst mulig skal belastes kundene, men dekkes av fabrikk og importør i stedet, opplyser Holtedahl.

Det japanske bilmerket Subaru hadde også et godt år i 2015, og med en vekst på over 50 prosent fra 2014 må bilmerket tilbake til 2004 for å finne bedre salgstall. Men også Subaru Norge har slitt med valutaen.

-Den svake norske kronen har ført til at Subaru har økt prisene ved nyttår med 5000 kroner på alle modeller. I tillegg kommer endringene i avgift som kom ved årsskiftet, sier informasjonsdirektør Stian Thrane.

Selv om ikke bilene kommer fra den andre siden av jorden, spiller valutaen inn.

-Vi har en historisk lav krone, så vi kommer til å se en prisøkning i 2016, sa Volvo-sjef Øystein Herland under sin oppsummering av 2015.

I Volvos prislister for 2016 har suven XC90 økt med omkring 50.000 kroner for innstegsmodellen med minste motor der avgiftene økte litt. For den ladbare versjonen som gikk ned med omkring 100.000 kroner i avgifter, er prisene nedjustert med omkring 42.000 kroner.

Les også: Årets beste biler

Økte Model S-leveransene med 75 prosent  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.