Amerikanske aksjer har nådd nye høyder dette året, samtidig som både handel og volatiliteten i markedene nå er på rekordlave nivåer.

Investorer har høy selvtillit, og god tro på egne investeringer. Den amerikanske avisen Wall Street Journal forutser i dag mulighetene for en nærliggende korreksjon i aksjemarkedene, basert på sin egen statistikkbank.

CBOE Volatility Index, som måler investorusikkerhet, er på sitt laveste nivå siden 2007.

Ekstrem optimisme

- De fleste investorer er selvtilfredse og ekstremt optimistiske. De ignorerer de svake sesongbetingede trendene som oppstår rundt disse tider, sier sjefsstrateg i BMO Capital Markets, Brian Belski, til avisen.

Søndag skrev DN.no om sjeføkonomen som spår et amerikansk børsras på 30 prosent innen seks måneder.

- Jeg har større tro på at det kommer en korreksjon i andre halvår enn noe annet jeg har forutsett, spår sjeføkonom Steen Jacobsen hos Saxo Bank ifølge danske Børsen.

Statistikken sier oktober

Dow Jones har steget med rundt 59 prosent siden korreksjonsbunnen i oktober 2011, og er på sin 32. strake måned uten en ti prosent nedgang.

Gjennomsnittlig har Dow Jones opplevd en korreksjon i et stigende marked omtrent hver 12 måned ifølge deres egne analytikere.

I følge Wall Street Journals statistikkbank opplever Dow Jones-indeksen en bullmarked-korreksjon omtrent hver tolvte måned. Statistisk sett er oktober den måneden der en stor korreksjon oftest har slått inn.

Oksen og bjørnen

Et bull-marked er en betegnelse på et optimistisk marked i positiv trend. I motsetning er et bear-marked en betegnelse på et marked i negativ trend.

Et såkalt bull-marked leve relativt lenge. Det lengste registrerte bull-markedet, altså jevn oppgang uten en nedgang på mer enn 10 prosent, varte i 82 måneder, fra 1990-1997, ifølge avisens analyse.

En bull-korreksjon er en korttids prisfall som ikke er stort nok til å betegne markedet som et bear-marked. Som regel er slike korreksjoner på 5-20 prosent.

Les også:

Investerer 58,5 mill dollar i Philly Tankers

Norwegian nekter å betale erstatning til passasjerer  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.