- Vi er bekymret for at dieselmarkedet kan stramme seg til utover sommeren og i seg selv bli en driver av råoljeprisen, sier oljeanalytiker i Nordea Thina Margrethe Saltvedt til DN.no.

I tredje kvartal venter analytikeren at råoljeprisen vil ligge i snitt på 110-115 dollar per fat for så å stige til 118 dollar per fat i fjerde kvartal. Øker etterspørselen like kraftig som forventet, vil dieselprisene kunne få et ekstra løft sammenlignet med råoljeprisene.

Flere velger diesel
Dette kan påvirke mange forbrukere.

Per mars 2011 var det cirka 2,3 millioner personbiler i Norge, og ifølge tall fra Opplysningsrådet var over hver tredje bil dieseldrevet. Andelen dieselbiler øker også sterkt i nybilsalget. Av samtlige nye personbiler registrert i juni hadde 77,5 prosent dieselmotor.

- Uvanlige hendelser kan påvirke dieseletterspørselen
- Også i Europa har flere og flere begynt å bruke dieselbiler. I tillegg til det vanlige oppsvinget i dieseletterspørselen utover sommeren, venter vi at litt mer uvanlige hendelser kan påvirke dieseletterspørselen fremover, sier analytikeren.

Med "uvanlige hendelser" mener Saltvedt som hovedfaktorer at gjenoppbyggingen av de jordskjelvrammede områdene i Japan vil øke behovet for diesel som transportdrivstoff, og at etterspørselen etter råolje og diesel vil øke til bruk i nødaggregater for å erstatte elektrisitetsproduksjonen fra de ødelagte kjernekraftverkene for å lage elektrisk strøm.

Hun venter at Kina vil få en skvis i strømmarkedet når strømforbruket sesongmessig topper seg i juli/august som følge av problemer med kull- og vannkraftproduksjonen.

- Alt dette kommer på toppen av det hele. For å øke tilgangen til strøm, er Kina derfor ventet å øke bruken av dieselaggregater, men International Energy Agencys (IEA) bruk av nødreserver vil kunne bedre denne situasjonen noe, sier Saltvedt.

Nærmer oss toppsesong for høye råoljepriser
  Prisene på bensin og diesel følger på lengre sikt trenden i råoljeprisen, men kan til tider avvike mye fra utviklingen i råoljeprisen, forklarer Saltvedt.

- Prisutviklingen på både bensin og diesel vil avhenge av produktspesifikke faktorer (som etterspørselen etter bensin og diesel), raffinerienes fortjeneste ved å fremstille de ulike oljeproduktene, strukturelle endringer i markedene (som økt bruk av dieselbiler sammenlignet med bensinbiler), energieffektivisering og avgiftsendringer, for å nevne noen, sier hun til DN.no.

Analytikeren sammenligner dagens situasjon med dieselprisstigningen i starten av 2008, da dieselprisene steg 45 prosent, 14 prosent mer enn råoljeprisene.

Saltvedt tror imidlertid ikke stigningen vil bli like kraftig i denne omgang, men anslår at dieselprisene vil svinge mer enn råoljeprisen, nå som vi nærmer oss toppsesongen for høy råoljepris i august.

Kraftig løft
Råoljeprisen fikk et kraftig løft i vår, som følge av politisk uro i oljetunge Midt-Østen og Nord-Afrika, kutt i oljeproduksjonen i Libya, lave råoljelagre og økt etterspørsel etter olje som følge av en gradvis bedring i verdensøkonomien.

Oppgangen i råoljeprisen ga et solid løft i både bensin og dieselprisene.

Saltvedt poengterer at bensinprisene likevel økte mer relativt til oppgangen i råoljeprisen enn det dieselprisene gjorde mot slutten av april og mai.

Rolig bensinmarked
Nordea-analytikeren venter ikke det samme presset i bensinmarkedet i sommer.

Årsaken til dette er at vi er fremdeles inne i en ”soft patch” for den økonomiske utviklingen i USA og Europa, forklarer Saltvedt.

- Svake vekstindikatorer og den siste tids økende bekymring for de gjeldstyngede PIIGS-landene i Euro-området har også lagt en demper på stemningen i oljemarkedet. Dette gjør at vi ikke venter noe rush til motorveiene denne sommeren. I tillegg vil IEAs åpning for bruk av kriselagrene av råolje, bensin og diesel bidra til å redusere presset i bensinmarkedene, sier Saltvedt, og legger til:

- Vi venter derfor ikke noe særegent press i bensinmarkedet denne sommeren og at bensinprisene vil følge utviklingen i råoljeprisen.

Kan utløse "sell-off"
Saltvedt venter at effekten av IEAs bruk av de strategiske lagrene kun vil legge et kortvarig lokk på oljeprisene, men at de vil stige igjen så fort bruken av nødlagrene stopper.

- På kort sikt venter vi at uroen rundt de gjeldstyngede landene i euro-området, tresstesten for 91 store europeiske banker og Obamas forsøk på å få i land en budsjettavtale, vil kunne på påvirke risikoappetitten i markedet, sier analytikeren.

Hun mener dette kan utløse ”sell-off” av mer risikofylte plasseringer som olje, som igjen kan bidra til å dempe presset på råoljeprisen og dermed bensinprisen nå i starten av sommerferien.

- Fyller du dermed diesel på tanken kan du få en økning i dieselprisene mot slutten av sommeren som følge av økt etterspørsel etter diesel til gjenoppbyggingsarbeidet etter jordskjelvet i Japan og elektrisitetsproblemer i Kina, avslutter hun.

Oljeanalytikeren mener de største truslene som kan rokke ved deres prognoser er hvis orkansesongen byr på for store overraskelser (som Katrina og Rita i 2005) eller politisk uro i den oljetunge MENA-regionen Midt-Østen og Nord-Afrika, Nigeria eller Sudan/Sør-Sudan fører til ytterligere kutt oljeproduksjonen.

Les mer: PGS varsler kraftig resultathopp

<b>Etterpåklokskapen vil vise at dette var en "sjelden mulighet"</b>

<b>Ansatte i BP Norge mot brudd med ledelsen</b>

<b>Nytt gassfunn på Snøhvitfeltet</b>

<b>Statoil får kritikk for manglende vedlikehold</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.