Elbilen Tesla kan bli tidenes mest solgte bil i Norge. Suksess kan bidra til slankere statskasse, advarer bilentusiast og investeringsdirektør Robert Næss i helgens DN.

Elbiler har i dag betydelige avgiftsfordeler. Næss påpeker at staten ifjor hentet inn rundt 65 milliarder kroner i engangsavgift, bompenger og avgifter på bensin/diesel. Dersom bare ti prosent av landets 2,7 millioner sysselsatte skulle kjøre elbil under nåværende avgiftsregime, vil det koste hver lønnsmottager 2400 kroner årlig om pengene skulle hentes via lønn, hevder Næss.

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet vil i dag ikke si noe om hvor lang levetid dagens elbilregime, med null moms og lave avgifter, kan anslås å ha.

- I regjeringserklæringen sier vi at vi vil videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017, skriver Næsje i en e-post til DN.

- Det er for tidlig å si noe om etter 2017, skriver statssekretæren.

Viktig sammenheng

Næsje mener for øvrig mange av virkemidlene som fremmer nullutslippsbiler, slik som fritak fra bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfelt og gratisparkering, må sees i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene.

- I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt, skriver Næsje.

Presiserer

Han kommer samtidig men en presisering:

- Totale inntekter fra kjøretøy- og drivstoffavgifter utgjorde mellom 50 og 55 milliarder kroner i fjor. I tillegg kommer bompenger, som Næss har tatt med i regnestykket sitt. Elbiler ilegges imidlertid enkelte bilavgifter, som omregistreringsavgift og redusert årsavgift, men de har fritak for merverdiavgift. Det ser ikke ut til at det er tatt hensyn til dette i Næss sine beregninger. Regnestykket til Næss blir slik sett en forenkling, men vi har ikke vurdert regnestykket nærmere, skriver statssekretæren.

Les også:
- Blir det bare dumminger av pappagutter som tar høyere utdanning, får man et problem
Mener 80 millioner rant ut i sanden
90 mrd. beslaglagt fra kommunisttopp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.