Schibsted la frem sine resultater for tredje kvartal i morges.

Schibsteds papiraviser mistet hele 17 prosent av annonseinntektene sine i tredje kvartal. I de norske abonnementsavisene var fallet 18 prosent.

Tallene bekrefter tidligere meldinger om bratt fall i papiravisenes annonseinntekter.

– Vi ligger fremst

Nå spår konsernsjef Rolv ErikRyssdal press både på inntektene og lønnsomheten i den digitale overgangsfasenmediehusene er midt inne i.

- Mediehusene står overfor store utfordringer ettersom markedet for papirannonser fortsatt faller raskt. Vår jobb er å tilpasse kostnadsgrunnlaget til utviklingen i markedet og samtidig sørge for at vi ligger i fremste rekke når det gjelder vårt utvalg av onlineprodukter, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding torsdag morgen.

Schibsted eier store norske aviser som VG, Aftenposten og Bergens Tidende, i tillegg til en internasjonal rubrikkportalvirksomhet som inkluderer nettsteder som Finn, Blocket, Leboncoin, Subito, Willhaben, Bomnegocio og Segundamano.

Abonnentsavisene rammet

Foreløpig er lønnsomheten hardere rammet i Aftonbladet enn i VG. Samtidig har det gått utforbakke i abonnementsaviser som Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

I tredje kvartal falt papirannonseinntektene Schibsted Norge-avisene med hele 18 prosent.

Nett veier ikke opp

Veksten i digitale inntekter kunne langt fra kompensere for dette, slik at driftsmarginen falt til fem prosent i tredje kvartal. Det er markant lavere enn i de to tilsvarende kvartalene i foregående år.

I 2012 var driftsmarginen i tredje kvartal åtte prosent, mens den i fjor var ni prosent. 

Opplags- og digitalinntekter opp

Et solid lyspunkt er at en vellykket omlegging til digitale abonnementsløsninger har gjort at opplagsinntektene igjen viser vekst.

– Forbrukere og annonsører har tatt godt imot endringene vi har gjort, og det er oppmuntrende å se at abonnementstallene for avisene viser en positiv utvikling, noe som er et resultat av lansering av gode digitale produkter, sier Ryssdal videre i pressemeldingen.

Over halvparten fra nett

Over halvparten – 55 prosent i tredje kvartal – av Schibsted inntekter kommer nå fra nett. Det er en vekst på syv prosentpoeng siden samme tid ifjor.

Nettets inntog satt også sitt preg på selve presentasjonen av kvartalstallene. Rolv Erik Ryssdal Holder for første gang presentasjonen av Schibsteds kvartalstall på engelsk.

- It is a bit awkward, since I'm in a room where most people speak Norwegian, sa Ryssdal.

Han forklarte språkvalget med at flere mennesker nå følger Schibsteds presentasjoner på nettet enn de som møter opp på presentasjonen i Oslo

Dårlig år for Finn

Samtidig som avisene gjennomgår tøffe tider, hadde rubrikkportalen Finn sitt dårligste tredjekvartal på tre år. Driftsmarginen i Finn endte på 47 prosent i kvartaet - mot 50 prosent i samme periode i 2012 og 2013. Samme utvikling har også rammet det svenske rubrikkmonsteret Blocket, som de aller fleste av Schibsteds internasjonale rubrikkportaler er kloninger av.

Bedre kvartalstall

Selv om annonsemarkedet fortsetter å falle og avisene sliter, leverte konsernet Schibsted samtidig et bedre tredjekvartal enn ifjor.

Selskapet hadde en ebitda på 504 millioner kroner i tredje kvartal 2014, mot 463 millioner kroner i samme periode året før, opplyser selskapet torsdag.

På forhånd var det ventet en ebitda på 483 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

Les også:

Over halvparten av Schibsteds inntekter fra nett

Favoritten ble ny TV 2-sjef  

Schibsted har personlige problemer

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube  

Oppvask etter skandale på NHH  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.