Nett-tv får folk til å fråtse i tv-serier. Det gir leverandører som Netflix uventede kostnader, skriver Dagens Næringsliv.

Fengselsbetjent Gitte Garborg (28) ved Bredtveit fengsel og forv#229sanstalt har i likhet med svært mange nordmenn blitt fan av den nye måten å se tv-serier på: I en jafs.

Det kalles «binge viewing» på amerikansk, og kan kanskje best oversettes med å skeie ut eller fråtse i tv-seing.

Fenomenet har oppstått fordi Netflix har valgt å legge ut hele tv-sesonger med en gang. Netflix lanserte sin norske tjeneste ifjor høst. Ifølge de siste tallene fra TNS Gallup bruker 185.000 nordmenn Netflix daglig.

Alt på en helg
– Vi så hele sesongen på én helg, sier Garborg til DN om den nye fengselsserien «Orange Is The New Black».

Hun sier hun ikke ser på vanlig tv, bortsett fra nyheter. Det som tiltrekker med strømmetjenesten er ifølge Garborg muligheten til å se alt på en gang, da hun ikke orker å vente på neste episode.

Etter å ha fordøyd opptil fem episoder av «Orange Is The New Black» på en kveld, slår Garborg fast at fengselet i serien, der enkelte av betjentene er skruppelløse sadister som tjener penger på dopsalg og har sex med innsatte, ikke kan sammenlignes med livet på Bredtveit.

– For å si det sånn: Slik er ikke vi, sier Garborg til Dagens Næringsliv.

Overrasket
Barton Crockett, en analytiker i Lazard Capital Markets, sier til bransjebladet Variety at børsnoterte Netflix kan ha blitt overrasket av fråtsingen i selskapets egenproduksjoner.

Potensielt kan resultatet bli at selskapet tvinges til å vise seriene på samme måte som sine tradisjonelle konkurrenter – litt etter litt.

Crockett anslår at første sesong av «Orange Is the New Black» totalt kostet 52 millioner dollar. Nå risikerer Netflix at disse kostnadene må regnskapsføres raskere enn planlagt, rett og slett for å holde takt med publikums konsum. Det ser bare ut til å øke.

Et annet problem kan være at fråtsende abonnenter fortere går lei. For å holde på dem kan Netflix bli tvunget til å produsere flere kostbare og eksklusive serier. Og lansere dem hyppigere. Også det har en høy pris.

Netflix tar iallfall problemstillingen såpass seriøst at selskapet i sommer sendte følgende melding til børsen:

«Vi er i en tidlig fase av originalt innhold, og fortsetter å overvåke om seermønsteret er høyere enn opprinnelig ventet i de første månedene og i så fall om det antyder at vi må nedskrive rettighetene raskere til å begynne med.»

Les også: Telenor gir opp sin strømmetjeneste

- Jeg jobber nok likevel (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.