Flere av USAs mest innflytelsesrike mediehus skal være i samtaler med nettsamfunnet Facebook om langt tettere samarbeid enn de har i dag.

The New York Times, BuzzFeed og National Geographic blir trolig de første som vil inngå partnerskap med Facebook.

Det var New York Times selv som først omtalte forhandlingene tidligere denne uken.

Saken var basert på anonyme kilder, ettersom ingen fra avisens ledelse har villet kommentere de konfidensielle forhandlingene.

Driver trafikk

Facebook har 1,4 milliarder brukere og er allerede en kraftig trafikkdriver for mange av verdens største mediehus.

I dag skjer dette typisk ved at mediene selv eller deres brukere deler lenker til innhold på Facebook.

DN har tidligere skrevet om den store skepsisen for å binde seg for tett til Facebook blant toneangivende norske medier som Aftenposten og NRK.

– På den ene siden er det med på å skape oppmerksomhet rundt vår journalistikk. På den annen side er det med på å sette den forretningsmodellen som finansierer journalistikken vår under press, sa Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen.

Les hele saken: Rammet av Facebook-video dn+

Kamp om millisekunder

I dagens løsning åpnes en nettleser inne i Facebook når du klikker på en lenke til en sak du vil lese.

Gjennom Facebook-nettleseren får du deretter tilgang til innholdet, som må hentes fra mediets eget nettsted.

Løsningen er ikke tilfredsstillende, hverken for brukeren eller Facebook. Ifølge CNBC kan det ta hele åtte sekunder å laste innholdet i Facebooks nettleser.

Facebook er særlig opptatt av mobilbrukernes opplevelse. I kampen om deres oppmerksomhet teller hvert millisekund.

Det skal være oppfatningen på adressen Hacker Way nummer 1 i Menlo Park i Silicon Valley, der Facebook-hovedkvarteret ligger.

Frykter reklametap...

For mediene har det imidlertid vært avgjørende å ha innholdet på egen plattform, fordi de er avhengig av å selge annonseeksponeringer til brukerne som kommer inn nettstedet deres.

... og Big Data

Mediene er også svært opptatt av å kunne samle mest mulig brukerdata for å kunne tilby annonsørene mer treffsikker reklame.

De siste månedene skal Facebook likevel ha ført hemmelige samtaler med en håndfull amerikanske medieselskaper om å gjøre noe med saken.

Løsningen skal være at mediene presenterer innholdet sitt direkte på Facebooks egen plattform for å gi brukerne en raskere og bedre opplevelse.

Og for å gjøre forslaget mer spiselig for mediene, skal samtalene også dreie seg om hvordan mediepartnere kan få en andel av inntektene fra reklame som vises i tilknytning til innholdet deres.

Uenige om strategi

Det er imidlertid uenighet i mediebransjen om hva som er en klok strategi.

Representanter for den innflytelsesrike engelske og internasjonale avisen The Guardian har for eksempel tatt til orde for at avisene burde gå sammen og forhandle frem felles avtaler for hele bransjen samlet. Og uansett ikke gi bort kontrollen over egne annonseinntekter.

Hamskifte på gang

Huffington Post mener Facebooks samtaler om tettere samarbeid med nyhetsmediene bare er starten på en stor forvandling.

En lag rekke endringer og nye tjenester er under arbeid, skriver nettstedet.

En ting er at utseendet til knappene for å like, kommentere eller dele innlegg allerede har endret seg i desktopversjonen av Facebook for amerikanske brukere.

En annen endring er tesing av en autoplay-funksjon som starter en ny video med en gang du er ferdig med å se på den forrige - uten at du har bedt om det.

Dette er en del av Facebooks sterke satsing på å bli den foretrukne videoplattformen på nett.

Les også: Les Facebooks forklaring på hvorfor en fjerdedel av nyhetsstrømmen din fylles av video

Entrer «Internet of Things»

Den kanskje mest spennende satsingen heter Parse, som Facebook ifølge Wall street Journal kjøpte for 85 millioner dollar i 2013.

Dette har vært en utviklingsplattform for å lage mobilapper.

Nå skal Parse også bli en plattform for å koble alle slags typer maskiner til internett - i det som kalles «The Internet of Things» (IoT), blant annet omtalt i VentureBeat.

Fra å være et nettsamfunn som kobler sammen mennesker, tar Facebook altså mål av seg til å også å koble sammen maskiner.

Målet er å gjøre alt fra værstasjonen og brannvarsleren på hytta til kjøleskapet hjemme, termostaten i leiligheten, bilen, sykkelen og treningsarmbåndet i stand til å sende og motta data.

Foreløpig har ikke Facebook integrert Parse med sin egen plattform.

Men i fremtiden er det jo lett å tenke seg at nyhetsvarsler fra hele ditt personlige «Internet of Things» kan havne i nyhetsstrømmen din på Facebook.

Og motsatt: At du får mulighet til å styre alle dine nettkoblede dingser - og systematisere dataene de leverer - direkte på Facebook.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

– Prisverdig journalistikk selv hvis den skulle vise seg å være feil  

Folket ga blaffen i Freias nettmøte

Her er den heteste video-appen på Twitter nå  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.