RYGGE: En halvtime forsinket, litt stresset og iført en gul vest med påskriften "Fly cheaper" møtte Ryanair-sjef Michael O'Leary pressen på Moss Lufthavn Rygge i ettermiddag.

- Jeg hørte om alle disse beskyldningene igår. De gjorde meg så forferdet at jeg bestemte meg for å dra til Norge for å fortelle sannheten, sier han.

Bakgrunnen for pressekonferansen er at to tidligere Ryanair-flyvertinner går til sak mot det irske selskapet. Tidligere ansatt Alessandra Cocca er den første i Europa som åpent utfordrer lavprisgiganten og toppsjef Michael O'Leary, ifølge YS-forbundet Parat. Forbundet bidrar juridisk til søksmålet

- Det hun og den andre flyvertinnen sier har ingen rot i virkeligheten, sier O'Leary.

- Hun sier at de tjente 15.700 euro på et år. Dette er tull. Hun tjente dette på åtte måneder. Gjennomsnittslønnen til våre kabinansatte på Rygge ifjor var over 26.000 euro for juniorer og over 32.000 euro for seniorer, sa Ryanair-sjefen.

Avviser lovbrudd
- Hadde vil tilbudt slavekontrakter, slik Parat hevder, ville vi vel ikke hatt 8.500 ansatte - og over 5.000 på venteliste!

Han bekrefter at ansatte på kontrakter ikke får lønn under sykdom.

- 75 prosent av våre ansatte er på kontrakter. De får lønn når de jobber. Det er helt vanlig praksis i alle bransjer, også i luftfartsbransjen. Og Alessandra Cocca var ansatt hos Crewlink og ikke hos oss, derfor kan hun ikke saksøke Ryanair, sier O' Leary.

Han understreker at Ryanair er et irskregistrert selskap og derfor forholder seg til irske lover og regler, og EU-regler.

- Selv om vi har base på Rygge, er de ansatte som jobber der ansatt i Irland og ikke i Norge, sier han.

Han påpeker også at de to flyvertinnene som har gått på angrep på Ryanair ble sagt opp.

- De ville ikke slutte selv. Og hadde de levd på "slavekontrakter", ville de vel ikke jobbet hos oss? undrer Michael O' Leary.

Han sier at de kunne ha søkt om å bytte base hvis de ikke likte seg på Rygge.

- Det har alle flyvertinnene våre mulighet til å gjøre, men det gjorde ikke disse, så da må de vel ha trivdes der, sier han.

<b>Disse boikotter Ryanair</b>

Stoltenberg vil ikke fly Ryanair
Han har også fått med seg at statsminister Stoltenberg sier han aldri kommer til å fly med Ryanair.

Statsministeren fikk store problemer med å begrunne hvorfor han velger å ikke fly med det utskjelte flyselskapet da han møtte pressen etter spørretimen i Stortinget onsdag. Utover et «det passer nok ikke for meg», avslo han å begrunne holdningen sin ytterligere.

Spørsmålet ble satt på spissen da Dagens Næringsliv påpekte at LO og andre fagforeninger boikotter Ryanair på grunn av de elendige arbeidsforholdene selskapets ansatte har.

- Det er et utslag av hvor alvorlig LO synes forholdene er i Ryanair, sa Stoltenberg

O'Leary spurte på pressekonferansen om Stoltenberg ikke støtter loven om fri flyt av arbeidskraft, opplyser NTB.

<b>Stoltenberg vil ikke fly med Ryanair</b>

- De driver et rotterace
Onsdag fortalte en norsk pilot om hvordan arbeidsforholdene var i Ryanair.

- Pilotenes lønn er mye bedre, men arbeidsbetingelsene forøvrig er like ille, sa den norske piloten som DN.no har snakket med. Han vil kun uttale seg anonymt, både fordi han i dag har fast jobb i et annet selskap i samme bransje og fordi han frykter represalier fra Ryanair.

- Det var på tide at noen står frem og sier ifra. Både Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet har vært klar over dette lenge - uten at noe er gjort. Ryanair driver på en måte som er så langt fra andre flyselskaper som overhodet mulig - de driver et "rotterace". Det handler bare om å tjene mest mulig penger, sier han.

<b>Tidligere Ryanair-pilot: - Tok 2-3 år før jeg begynte å tjene penger</b>

<b>Disse boikotter Ryanair</b>

<b>Ryanair-rettssak tidligst om ett år</b>

<b>Heia Norge fra Ryanair-demonstrant</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.