Ingen av John Fredriksens to kandidater til styret i det tyske reiselivs- og transportselskapet Tui AG var på listen over anbefalte kandidater som styret la frem mandag. Styremedlemmene skal velges på generalforsamlingen i februar neste år.

Ifølge en kilde i TUI-styret som Reuters har snakket med, mener styreleder Dietmar Kuhnt at kandidatene som Fredriksen har foreslått ikke er egnet til å sitte i styret fordi de utelukkende har shippingerf#229.

Fredriksens nære medarbeider Tor Olav Trøim bekrefter at dette var grunnen som styrelederen ga dem. Han kan imidlertid avkrefte påstanden. Den ene av kandidatene var nemlig tidligere Tandberg-sjef Fredrik Halvorsen.

- Den var vi ganske fornøyde med, for det er en kar som aldri har hatt noe med shipping å gjøre, sier en lattermild Trøim til DN.no.

Sammenstøt
Fredriksen, som er Tuis største aksjonær med 15 prosent av aksjene, har de tre siste årene forsøkt å få en styreplass uten å lykkes. Denne gangen fikk han først vite at han ikke fikk noen representant i styret fordi han var interessert i å kjøpe aksjer i containerrederiet Hapag-Lloyd. Tui eier nær halvparten av aksjene i rederiet og planlegger en børsnotering av selskapet.

Da Fredriksen fikk vite at hans angivelige interesse for å kjøpe aksjer i rederiet hindret ham i å få en styreplass, meldte han umiddelbart ifra om at vi ikke var interessert i Hapag-Lloyd-aksjene.

- Da var neste grunn at de vi nominerte kun hadde shippingerf#229. Da Fredrik Halvorsen ble beskrevet slik, begynte vel argumentasjonen å falle på sviktende grunnlag, konstaterer Trøim.

Gjennom årene har Fredriksen hatt flere sammenstøt med TUI-sjef Michael Frenzel om veivalg og strategi for selskapet, noe som kan være bakgrunnen for at Fredriksen nok en gang ble nektet styreplass.

- Grunnen er vel at de ble nominert av Fredriksen, det er nok ikke noe mer spesielt enn det, sier Trøim.

- Kjøpt og betalt
Fredriksen kan fortsatt nominere egne kandidater på selskapets generalforsamling i februar neste år. Det har han har forsøkt de tre foregående årene, uten å oppnå de nødvendige stemmene. Trøim er usikker på om de nok en gang vil forsøke samme strategi.

- Vi får se. Det er slik i dette selskapet at stemmene er kjøpt og betalt, sier Trøim.

Trøim har flere ganger tidligere pekt på at mange av representantene i Tui-styret også representerer selskaper som har kommersielle avtaler med Tui. Han mener disse representantene har andre interesser enn at Tui skal gå bra.

- Vi ser på en del andre alternativer for å forsøke å få litt makt i selskapet. Det viktigste av alt er at butikken, både reiseliv og container, går litt bedre. Så lenge de ikke gjør så mange feil, vil den underliggende utviklingen i selskapet bli vesentlig bedre. Det reduserer vårt tap, sier Trøim

- Vi er ikke nødvendigvis i business for å bestemme, men vi er i business for å tjene penger, legger han til.

Børsnotering
Tui planlegger nå å bli en ren reiselivsaktør og har signalisert at det vil kvitte seg med den gjenværende eierandelen på nesten 50 prosent av containerrederiet Hapag-Lloyd.

Da Fredriksen kjøpte seg inn i det tyske selskapet i 2007 ønsket han å skille ut containerrederiet, som da var heleid av Tui. Han ivret for en separat børsnotering av Hapag-Lloyd, men møtte hard motstand i konsernledelsen og styret. I stedet ble rederiet lagt ut for salg våren 2008. Kjøperen, som var en lokal investorgruppe, klarte aldri å skaffe nok finansiering til å kjøpe hele selskapet.

Nå går eierne med planer om en børsnotering av containerrederiet. I forrige uke ble det kjent at meglerhusene Credit Suisse, Goldman Sachs og Greenhill har fått oppdraget med å forberede aksjesalget og børsnoteringen.

Vil ikke kjøpe
Tui-ledelsen har foreslått overfor Fredriksen at han bytter Tui-aksjer mot aksjer i Hapag-Lloyd. Det er imidlertid ikke Fredriksen interessert i.

- Det er den dealen de prøver å få oss til å ta. Men vi mener det er mer verdier i Tui. Vi ville endt opp med å kjøpe Hapag-Lloyd dyrt og gjøre opp med Tui-aksjer som vi selger med rabatt. Det går ikke opp rent matematisk, konstaterer Trøim.

- Vi har en relativ grei finansiell situasjon, vi har ikke gjeld på aksjene, vi har godt med cash og et godt system rundt oss, så vi må ikke selge, sier Fredriksens medarbeider.

Les også:

<b>Fredriksen varsler tank-comeback</b>

<b>- Fredriksen må få lov å selge også, ikke bare kjøpe</b>

<b>- Jeg er møkkalei!</b>

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.