Norwegian ber myndighetene undersøke om ikke et samarbeid mellom et frittstående Widerøe og SAS vil være ulovlig, skriver Finansavisen.

- SAS sier de vil gjøre en avtale med ny eier om kapasitet og ruter, og ikke pris. Men bruken av kapasitet er direkte koblet med prissettingen, sier finansdirektør Frode Foss i Norwegian til avisen.

Han frykter en gjentakelse av den omtalte industrispionasjesaken der SAS ble dømt til å betale erstatning til Norwegian for i mange år å ha brukt overkapasitet på innenriksmarkedet for å påvirke billettsalget og ramme en konkurrent.

- De skaper et nytt kartell, slik vi ser det, sier Foss til Finansavisen.

SAS må innen søndag komme til enighet med de ansatte om store kutt og oppsigelser, for at eierne og kreditorene skal gå med på det som omtales som en siste kriseløsning. Planen forutsetter også et salg av flyselskapet Widerøe, som ventes innbringe omkring én miliard kroner.

SAS vil imidlertid at Widerøe fortsatt skal sende passasjerene inn mot sitt eget rutenettverk. Investorkontakt Sture Stølen i SAS avviser Norwegians problemstilling.

- SAS har et utstrakt rutesamarbeid med for eksempel Lufthansa og andre partnere i Star Alliance. Slike avtaler har vi også på svenske og dansk innenriks i dag, sier Stølen til Finansavisen.

Les også:
Dansk avis: - SAS kan være bare uker fra konkurs


SEB hardt rammet om SAS går konkurs

Mange SAS-ansatte på lønnsbunnen i Norge



(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.