I Vest Autos lokaler på Bygnes i Kopervik i Karmøy kommune jobber gründer og daglig leder Trond Inge Vikene (45) med å klargjøre tre bobiler i prisklasser opp mot en million kroner.

Vikene og medgründer Sigvald Velde (61) etablerte Vest Auto i 1995. Da eide de hver sin Shell-stasjon; Vikene i Skudeneshavn og Velde i Aksdal.

- Vi begynte å importere biler fra Tyskland. Men bilsalget gikk så tregt at vi tapte penger. Derfor gikk vi gradvis over til caravan. Den første campingvognen importerte vi i 2000, sier Vikene.

I 2003 solgte begge gründerne Shell-stasjonene, men Vikene jobbet som selger i en butikk i Haugesund de første årene etter at bensinstasjonen var solgt.

 

«Voldsomt i skuddet»
- Den skikkelige satsingen på Vest Auto begynte i 2007, sier Vikene.

Satsingen førte til en nesten tidobling i omsetning i forhold til året før. Etter det har veksten bare fortsatt. Vest Auto hadde en egenkapital på 9,8 millioner kroner per 31. august 2010, og kassakreditten på 2,5 millioner kroner er sagt opp.

- I år ligger vi an til en omsetning på 65 til 70 millioner kroner. Nå bygger vi opp et forhandlernett, og allerede neste år er målet vårt å nå 100 millioner kroner i omsetning, sier Vikene.

Vest Auto merket ikke noe særlig til finanskrisen.

- Selv i den perioden solgte vi skikkelig bra. Bobiler er voldsomt i skuddet. De som kjøper bobiler, er folk med penger. Vi merker det mer på campingvogner, der det gjerne er unge familier som er kjøpere. Vi har satset mindre og mindre på campingvogner, sier Vikene.

Bobilene utgjør 60 prosent av salget, husvogner 30 prosent og campingvogner ti prosent. I år ser det ut til at det vil gå unna 100 til 110 bobiler. De dyreste koster over en million kroner.

Vest Auto har kunder over hele landet.

- En kunde fra Båtsfjord i Finnmark kjørte 2600 kilometer for å komme hit, sier Vikene.

Skøy og penger
I år er Vest Auto blitt eneimportør for det italienske bobilmerket Rimor. Foreløpig har det forhandlere i Surnadal, Bergen, Larvik og Høvik utenfor Oslo.

Vikene sier det er Rimor Vest Auto selger flest av i antall bobiler.

- Ifjor solgte vi så mange at vi fikk en bobil i bonus, sier han.

Det tyske merket Burstner er også populært.

- Vi har inne bestillinger på fem bobiler til vel en million kroner hver for levering i mars/april neste år, sier Vikene.

Hva gjelder husvogner, er Vest Auto eneimportør i hele Skandinavia for Delta-fabrikken i Hull i England.

- Vi har byggemøte med hver kunde og tilrettelegger hver husvogn etter kundens behov og ønsker. Vognene blir transportert til tomten med følgebil og bil med blinkende lys, sier Vikene.

Nå vurderer de to Vest Auto-gründerne å kjøpe naboarealet og sette opp nytt bygg.

- Vi synes det er skøy å holde på med dette. Det er kjekt å tjene penger selv om vi ikke har tid til å bruke dem. Jeg er glad jeg ikke driver bensinstasjon lenger. Det var mye arbeid for lite penger, sier Trond Inge Vikene.

Fylkesvinneren: Tomax til topps på fem år
Tabell:
Analyse: Hardt gaselleår i Rogaland
Les alt om gasellene(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.