Det er knapt 15 timer siden han sto opp, og øyenlokkene til Magne Berge - sjefen for Sør-Trøndelags beste gasellebedrift - er i ferd med å sige like fort ned som mørket faller på utenfor styrehuset på «Sletringen». Fraktskipet går vanligvis i fast rute mellom kontinentet og Norge, med en last som gjerne består av råvarer til fiskefôr, men også kalkstein, grus og stykkgods.

Denne dagen har Berge kjørt i skytteltrafikk mellom Hitra og Bergen.

- Det er en del jobb som venter meg når jeg kommer hjem, så jeg kan ikke gå rett i seng. Men vi er vant til lange dager, så det går bra. Jeg synes det er veldig artig, det er derfor jeg holder på, forteller Berge, og blir supplert av broren Øivind Berge, som har vært skysskar på deler av reisen og også vært oppe siden 03.30.

- Dette er noe langt mer enn en jobb, det er også hobbyen vår. Vi har begge alltid vært interessert i sjøen.

Brødrene, som er utdannet sjøkapteiner, er ikke begeistret for å bli kalt skipsredere. Redere er ok, synes de, men helst vil de beskrives som eiere. Når været er som verst vinterstid står de gjerne selv til rors. Det samme gjør faren, Oddvar Berge. Deres norske godkjenninger gjør at skipene, som i all hovedsak er bemannet av østeuropeere og filippinere, slipper å gå utaskjærs. Sånn sparer man tid og penger.

Se listen:
Se listen:
Les også:Gasellevinneren i Nord-Trøndelag vil bemanne Norge

Fastpris
Berge-sfæren har rundt 50 sjøfolk på lønningslisten. Administrasjonen på land teller tre familiemedlemmer, Magne, Øivind og Magnes kone, Anne Gunn Berge.

 

- Vi seiler under bekvemmelighetsflagg fordi det da er lettere å få tak i mannskap. Rederiet er registrert i Norge. Jeg synes flagget ligner på Felleskjøpets logo, humrer Øivind Berge idet han passerer Kingstown-flagget på akterdekket. Lenger fremme på dekk henger også det norske flagget godt synlig.

Stor egeninnsats og lave kostnader er noe av hemmeligheten til familierederiet, som har tredoblet inntektene sine på tre år.

Ifjor omsatte Berge Rederi for nesten 70 millioner og fikk et årsresultat på drøyt ti millioner. Rundt 70 prosent av inntektene kommer fra fastkontrakter.

Presser priser
- Driftsinntektene vil gå ned i år, advarer Magne Berge, og viser til at kalkylene tyder på en årsomsetning på 55 millioner koner, og et overskudd på rundt 6,5 millioner kroner.

Hovedforkl#229en på inntektssvikten ligger i at rederiet tidligere i år solgte en av båtene, og kun seilte med tre båter i fire måneder. Litt av skylden får også finanskrisen.

- Det er blitt mer press på ratene, men ellers merker vi finanskrisen mest når vi går i banken. Bankene er blitt litt mer forsiktige, forteller Magne Berge.

Både faren og farfaren hadde lastebåt, og etter noen år i andre rederier, kjøpte Magne i 1997 sin egen fraktebåt, «OptiMar», og gikk i rute med laksefôr mellom Vesterålen og Karmøy. I dag har rederiet fire båter i full drift, og planene er klare for å kjøpe en femte i løpet av kort tid. Det vil trolig kreve en investering på minst 20 millioner kroner.

Kanskje kan det også bli en sjette i løpet av et par år.

- Det går såpass bra nå at vi ikke ser noe poeng i å prøve noe nytt. Vi ønsker heller å øke i det markedet vi er, sier Magne Berge, før han med smale øyne setter kursen hjemover.

Mer arbeid i sikte.



Poengberegningen:rangert.etablert i 2005rating revisoranmerkninger.

Se listen:
Se listen:
Les også:Gasellevinneren i Nord-Trøndelag vil bemanne Norge
Analyse: Trøndere i skog og finans
Les alt om gasellene(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.