Nettleserselskapet Opera Software er prisbelønnet for sin flerkulturelle rekrutteringspolitikk. Jon S. von Tetzchner klarte å skape en kultur som fikk medarbeidere fra over 50 nasjonaliteter til å jobbe sammen og trives i Oslo. Men hovedæren for dette gir han til storfamilien på Island og tidligere personaldirektør Anne Stavnes.

– Jeg vokste opp med mine besteforeldre og deres ni barn på Island. Min yngste onkel var bare fem år eldre enn meg, og med en så stor familie lærte vi mye om å ta vare på hverandre.

Omtanken for de ansatte lå til grunn da Tetzchner ansatte Anne Stavnes i 2001. Stillingbeskrivelsen som ble gitt var: «Make my employees happy, and make sure they have something other than frozen pizza for lunch». Stavnes jobbet i en slakterbutikk da hun ble headhuntet til å jobbe i Opera Software.

– De ansatte er et selskaps viktigste ressurs, og da må man ta konsekvensen av det. For oss var omsorg, fordomsfrihet, likeverd og frihet nøkkelord for vår bedriftskultur. Vi tok godt vare på våre ansatte, brydde oss ikke om hvordan de kledde seg, lot alle få være med i aksje- og opsjonsprgrammer og oppfordret de ansatte til å tørre å feile, sier Tetzchner.

For oss var omsorg, fordomsfrihet, likeverd og frihet nøkkelord for vår bedriftskultur

Opera Software hadde 270 millioner brukere av selskapets nettleser ved utgangen av første halvår. Selskapet omsatte for 897 millioner kroner i fjor med et driftsresultat på 206 millioner. Tetzchner startet selskapet i 1995 sammen med avdøde Geir Ivarsøy. Tetzchner gikk av som toppsjef i 2010, og sluttet helt i fjor sommer. Han er fortsatt selskapets største aksjonær med en eierandel på 10,2 prosent.

– Vi gikk fra 80 ansatte i 2001 til 750 ansatte i 2007, hvorav 350 i Oslo. Som et raskt voksende teknologiselskap måtte vi tiltrekke oss de beste talentene i verden, med de utfordringer det fører med seg, sier Tetzchner .

– Vi bygget opp et system for å integrere våre nye ansatte fra utlandet. Vi leide fra 20 til 30 større leiligheter hvor vi plasserte nyansatte i bofellesskap, som en myk overgang til en ny kultur. Vi la om profilen på vår kantine slik at den ble mer internasjonalt orientert. Hver nyansatt fra utlandet fikk en expat-mentor som bisto med den sosiale og kulturelle integreringen. Hver ny nasjonalitet ble behørig feiret, sier tidligere personaldirektør Anne Stavnes.

På bordet foran Tetzchner ligger det en Nokia E7, som han bruker i Norge. I tillegg har han en Samsung Galaxy Note, til bruk i USA. På Island bruker han en filippinsk mobiltelefon med merkenavnet My Phone. Han omtaler seg selv som en teknologifiksert geek. I sommer flyttet han og familien til Boston i USA hvor Tezchner skal finne ut hva han vil bli når han blir stor. I mellomtiden har han investert i to teknologiselskaper på Island.

– Etter at vi flyttet til USA ser vi hvor stor nivåforskjell det er på norsk og amerikansk skole. Tross nivåforskjellen går det bra med Norge, og det skyldes nok den flate strukturen, som er en konkurransefordel. Vi oppfordret alltid våre ansatte til å tørre å feile. Man kan ikke bestemme seg for å være gode på innovasjon; det er noe som må komme naturlig.

Tellef Thorleifsson: Seriegründer Geir Førre lykkes for andre gang
Hilde Midthjell: Svein Wilhelmsen dyrker trippel bunnlinje
Odd Reitan: Verdens rikeste som forbilde

<b>Tilbake til hovedsaken</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.