Flyttingen av Tandberg Televisions operasjoner til Storbritannia ble hell i uhell for 11 av de ansatte i Norge. Flere av dem fikk, til sin overraskelse, sparken. Det tvang dem til å tenke nytt. De hadde lært mye om tv og teknologiutvikling i tiden i Tandberg, men visste ikke helt hva de kunne bruke det til. Dermed slo de seg sammen og ringte rundt til potensielle kunder for å finne ut hva de kunne tenke seg. Deretter dro de på messer og stilte enda flere spørsmål.

- Vi ringte rundt og spurte folk hva de ville ha. Vi satte opp møter og stilte spørsmål. Det var spesielt, for det var kunder vi ikke kjente, sier daglig leder Carl Walter Holst.

I likhet med alle de andre gründerne jobber han fortsatt i selskapet.

- Vi reiste rundt på messer, tok med skjemaer og fikk tilbakemelding fra potensielle kunder, sier han.

Flere måneder etter at de måtte forlate Tandberg Television (nå Ericsson), ga innsatsen resultater. De 11 gründerne, ti av dem ingeniører, endte opp med å lage bokser som optimaliserer bilder som sendes til husstander over hele verden. Husstandene mottar signaler fra Appear TVs bokser, som videresender dem inn i nettverket. Bredbåndsleverandøren Get er eksempel på en kunde.

- Det produktet vi lagde, fantes ikke. Det er litt av grunnen til at vi lyktes. Når du skal starte et firma, kan du ikke gjøre noe som andre gjør. Du må lage et produkt som ikke finnes her og nå, sier Holst.

Skryter av Tandberg
Tandberg var spesialist på kodere; Appear TV er spesialist på radiofrekvenser og modulasjon. Holst takker ikke bare alle kundene som svarte. Også den tidligere arbeidsgiveren får skryt.

- Det som var spesielt med Tandberg Television, var at det var utrolig mange dyktige folk der. Det var ikke noe mål å slå dem, sier han.

Med en 19-doblet omsetning de siste fire årene kan de oppsagte Tandberg Television-ansatte trygt betrakte seg selv som en suksess.

Søker skarpe hoder
Nå har selskapet 60 ansatte fra 16 nasjonaliteter på kontoret på Lysaker i Oslo. Appear TV har utstyr på alle kontinenter, unntatt Antarktis, og en eksportandel på 97 prosent.

På kontoret snakkes det utelukkende engelsk. Ansatte fra blant annet Filippinene, Malaysia, Mexico og Australia er blitt hentet til Norge fordi de er best på sitt felt: utvikling av utstyr som bringer bedre tv-signaler hjem til deg. 70 prosent av de ansatte jobber med utvikling.

- Vi har alltid tenkt at vi skal være nummer én i verden i denne bransjen. Det har vært målet fra dag én. Derfor må vi fylle opp med mange dyktige medarbeidere, noe som igjen er grunnen til at vi har så mange utenlandske ansatte. De er best på sitt felt, sier Holst.

Han forteller at Appear TV derfor har hyret hodejegere som jobber med å lokke de skarpeste hodene fra alle verdenshjørner til Lysaker.

- Vår hovedutfordring er å ansette folk fort nok, sier Holst.

Han er stolt over å ha fått ned gjennomsnittsalderen siden oppstart. I dag er den 32 år.

Ekssjef med aksjer til 250 mill.
Suksessen har ikke gått upåaktet hen. Den daglige lederen forteller at det har vært mange som har vært interessert i å kjøpe selskapet, men at eierne foreløpig er avvisende i en såpass tidlig fase. Han vil heller ikke si noe om hva frierne mener selskapet er verdt. En grov verdivurdering av selskapet, der resultatet ganges med ti, gir en pris på rundt en halv milliard kroner. Styreleder Arne Græe (51), som i 2000 måtte gå som Tandberg Television-sjef, eier 51 prosent av Appear TV. Han sitter dermed på en aksjepost som trolig er verd minst 250 millioner kroner. DN fikk ikke tak i Græe igår.

- Vi har ikke noe ønske om å selge firmaet. Vi har lyst til å ta det på børs, eller noe sånt. De fleste som er her, er så stolte at de ikke ville klare å selge det, sier Carl Walter Holst.

Tabell:
Analyse: Hovedstaden på topp
Les også: Her får du restaurantfølelse uten å måtte spise
Les alt om gasellene





*
*
* ratingrevisoranmerkninger.