– Vi må få større tilflytting til Stryn, for nå har vi tilsatt alle kompisene våre, sier Simen Staalnacke (36).

De siste fire årene har butikkdriften i selskapet Moods Retail AS gått som en rakett. De kan vise til en vekst på 1300 prosent siden den første butikkåpningen i Oslo i 2008.

Denne torsdagen er det ikke New York, Stryn eller Oslo, men butikkåpning på Strømmen Storsenter i Akershus.

Sirkuset er så vidt i gang. Senterutvidelsen har forårsaket flere kilometer bilkø gjennom Strømmen. Inne i butikken skinner den rosa traktoren opp og blir raskt barnas favoritt.

– Dette er en av Norges beste handlegater, mener Staalnacke.

Vaffelpressa går for fullt i inngangspartiet. Inne i butikken er det montert en rekke av utedoer som prøverom. Stabler med ved og billedtapeter fra Stryn pryder veggene.

Se video øverst i saken.

 

Diskusjon
I Moods var det lange diskusjoner om de skulle starte egne butikker. I dag blir butikkdriften beskrevet som den viktigste strategiske beslutningen.

– Her kan vi vise hele spennet og lekenheten, sier Peder Børresen (35) som sammen med Staalnacke har vært den ledende designeren i Moods.

I løpet av året er butikknettet nesten fordoblet til 13 utsalg. Konsernet har passert 300 på lønningslista og 292 millioner kroner i omsetning. Driftsmarginen på 33 prosent for hele konsernet er i seg selv en grunn til å pynte seg.

Liste:

Traktor-oppkjøp
Jan Egil Flo (41) er forretningsutvikleren blant de tre gründerne. Han har akkurat kjøpt inn den 22. traktoren som pryder butikkene. Stryn er allerede tømt for gamle Gråtasstraktorer.

I de egeneide butikkene styrer Moods hele linja fra idé til handlepose med unntak av produksjonen.

– Nå har vi ingen andre å klage på, påpeker Flo.

Selv med rosa skjorte må han se seg slått i fargepaletten av sentereier Olav Thon (89) som geleides forbi i sin limegrønne blazer og halstørkle samt oransje lue.

– Jeg må si jeg er kjempeimponert, sier Thon.

– Det er ikke mange år siden de dukket opp, og nå er de blant de ledende på omsetning per kvadratmeter i kjøpesentrene våre.

 

Gammelt ektepar
Også på bakrommet har det skjedd mye hos Moods de siste årene. Moods har ansatt 20 designere og bygget flere støttefunksjoner.

– Vi har ansatt flere folk rundt dem for å avlaste og frigjøre mer tid.

Hensikten er at Børresen og Staalnacke skal ha første og siste hånd på verket – og beholde den siste touchen.

– Vi er fortsatt 100 prosent avhengig av dem.

I den mest intense gründerperioden hadde de 250–300 reisedøgn.

– Vi bodde, lå og drakk i lag, smiler Flo.

De avviser at den intense oppbyggingsfasen har tæret på samarbeidet.

– Vi er fortsatt verdens beste venner, og godt er det, legger han til.

– Vi er som et gammelt ektepar. Hvis vi er i tvil eller er uenige, så gjør vi det ikke, forteller Staalnacke.

Dameklær og sportsbekledning er de mest hurtigvoksende varegruppene akkurat nå.

Utflagging fra Stryn
Med suksessen har det blitt en lavere stryneandel. De fleste nyansettelsene kommer i Oslo der Moods nå har nesten dobbelt så mange ansatte som i traktormotens vugge, Stryn. Funksjoner som design og salg er sentralisert til hovedstaden der tilgangen til nøkkelpersonell og kunder er bedre.

– Stryn er fortsatt headquarter. Stryn er en del av DNA-et til Moods, poengterer Staalnacke.

Nisje for bredden
Høstkolleksjonen Cocktail Mountaineering er en hyllest til fjellpionerene og brevandring i hjemtraktene. Designerduoen er ikke redd at nisjepreget vil bli for smalt i lengden.

– Vi har så mange ideer at fornyelse er ett av de minste problemene.

– Moods har aldri slappet av. Vi jager nye og bedre ting.

– Hva skal dere gjøre for ikke å få samme levetid som Poco Loco?

– Jeg vet ikke hva de gjorde galt, men vi har nisjetilnærmingen til butikken og klærne. Måten vi kommuniserer på er annerledes. Vi fikk det samme spørsmålet i 2005, og vi har vist at vi klarer å stå ut.

  • Alle som oppfyller kriteriene til å bli gaselle blir plukket ut av AAA Soliditet. Det går ikke an å melde seg på.
  • Hvis organisasjonsnummeret av en eller annen grunn endres, for eksempel fordi organisasjonsformen endres, faller selskapet ut av gruppen som kan bli gaselle.
  • Rene eiendomsselskaper, investeringsselskaper offentlig forvaltning og holdingselskaper er blant selskapene som utelates.
  • Poengberegningen: Vekst i omsetning fra 2008 til 2009, fra 2009 til 2010 og fra 2010 til 2011 blir rangert. Det blir også veksten for hele perioden. Omsetningsveksten for hele perioden veier tyngst. Dessuten blir det tatt hensyn til rating (AAA Soliditets egen), og til eventuelle revisoranmerkninger.

Liste:
Fylkesprofilen: Ikke bare sogninger
Les også: Tidligere landslagsspiller scorer på fotballgalskap

Les alt om gasellene

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.