– Resultatet av det vi har klart å kjempe frem over tid, kan fort rives ned. Og folk kan fort få mer utrygge arbeidsvilkår.

LO-leder Gerd Kristiansen lener seg alvorstungt frem over bordet når hun snakker om hva hun tror kan skje om delingsøkonomimens ikke møtes med «kraftfull regulering».

De største og mest kjente tjenestene, som Uber og Airbnb, vokser kraftig i Norge. Bak dem kommer en skare nye norske og utenlandske tjenester (se faktaboks) som forsøker å kopiere suksessoppskriften på andre areaner.

– Delingsøkonomien høres flott og fin ut i utgangspunktet, men når vi begynner å grave i det, ser vi hvordan dette kan ramme bedrifter, samfunnsøkonomien, arbeidstagere og det seriøse arbeidslivet.

Sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og svart arbeid

Hva frykter LO?

– Vi frykter et løsarbeidersamfunn, sier Kristiansen.

Og fortsetter:

– Det trodde jeg vi forlot for veldig mange år siden. Den kampen gikk på 30-tallet, da folk stilte med luen i hånden på kaien og så etter jobb for dagen. Vi er bekymret for at en rekke av disse tilbudene utfordrer lønns- og arbeidsvilkår i de berørte bransjene, og at det skaper rom for sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og svart arbeid.

Avskiltet Uber-sjåfører

17. oktober i år kom det første kjente tilfellet av at politiet Uber-bil avskiltet for piratkjøring . Tilsammen har minst tre som har kjørt for Uber, fått avskiltet sine biler de siste ukene, opplyser politiadvokat Arne Valdemar Nielsen

Politiet behandler nå Uber-kjøring på lik linje som pirattaxi. Uber hevder på sin side de operer innenfor lovens rammer.

Vil se flere aksjoner

LO-lederen applauderer politiet – og etterlyser samtidig flere aksjoner.

– Det er bra at politiet i Oslo nå har grepet inn overfor den pirattaxivirksomheten som Uber representerer, og vi imøteser gjerne flere aksjoner. Nå må man følge opp overfor markedet for småjobber, vasketjenester og så videre, slik at vi kan hindre mer sosial dumping og ulovlige forhold, sier Kristiansen.

«Kan ikke stikke hodet i sanden

Samtidig er LO-lederen klar på at delingsøkonomien har kommet for å bli. En rekke tjenester – om ikke Uber – må reguleres inn i lovlige former, ifølge Kristiansen.

– Vi kan ikke stikke hodet i sanden og tro at dette går over, sier hun.

Og fortsetter:

– Istedenfor å demonstrere, eller si at vi ikke vil være med på dette, tror vi oppnår mer ved dialog med myndigheter og arbeidsgiversiden (NHO journ.anm.). Vi må finne reguleringer og løsninger sammen.

Et vindu for deregulering

Å regulere «opp» nye tjenester, kan samtidig bety en deregulering av dagens næringer. Konkurransetilsynet foreslår nå en større deregulering av drosjeindustrien, som blant annet åpner for at drosjeløyver ikke forplikter deg til å ha drosjejobben som heltidsvirksomhet.

– Skapes det nå et opportunt vindu for dem som måtte ønske deregulering?

– Gitt at saker kommer til stortingsbehandling de neste to årene, har vi jo en regjering med et markedsliberalistisk standpunkt som vil prøve å få til en deregulering av dagens markedet.

– Vil dere kunne stille dere bak nye forslag som for eksempel åpner for mer midlertidig arbeid?

– Jeg har i utgangspunktet lyst til å si nei.

– Er det tenkelig at LO noensinne kan komme til å fravike det prinsippet om at mest mulig fast jobb er en LOs viktigste sak?

– Per dags dato klarer jeg ikke å se hva som skal være en viktigere sak for oss. Men vi tar inn over oss at det hele tiden skjer teknologiske endringer. Inntil i dag har vi klart oss veldig godt med den måten vi har innrettet samfunnet vårt på.

– Gitt at man isteden valgte som franske fagorganiserte og gikk til frontalangrep, kunne man stoppet fremveksten av delingsøkonomien om man ville?

– Ja, det tror jeg. Men da måtte man vinne opinion og ha en dialog med folk som fikk dem til å se at dette ikke var veien å gå.

Uber: – Ønsker å bli regulert.

Norgessjef Carl Endresen i Uber hilser debatten velkommen.

– Uber er enige i at dialog er nødvendig, og vi har hatt en rekke positive samtaler med politikere og andre aktører i Norge siden vi lanserte for et år siden. Uber ønsker å bli regulert, men vi mener ny regulering må sette forbrukeren først ved å omfavne nye forretningsmodeller, ny teknologi og delingsøkonomien. Vi går gjerne i dialog med alle relevante aktører for å diskutere vår virksomhet og fordelene Uber kan bringe til Norge.

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.

Nå kan du booke ditt private band
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:07 Min
Publisert:


Les også:

Glad for oljesmellen

- Det tar tid å bygge opp

Står på oppstartsstreken (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.