På spørsmål om hva staten som eier vil gjøre dersom alternativet er en SAS-konkurs, svarer næringsministeren at de vil opptre som en ansvarlig eier.

– Skal det komme nye penger fra eierne må det kuttes kostnader, sier Giske til Dagens Næringsliv.

Milliardlån forfaller
SAS har i flere måneder forhandlet med en rekke banker om å forlenge løpetiden på milliardlån som er ubenyttet, men som forfaller neste år. Problemet er at bankene har nektet å bli med. Bankene har krevd større sikkerhet og mer egenkapital fra eierne.

Giske har tidligere utelukket å bli med på en ny emisjon. Regjeringen var med på en emisjon i 2009, der de innbetalte 800 millioner til SAS, og en ny emisjon i 2010 der de innbetalte 575 millioner kroner.

Høyres næringspolitiske talsmann Svein Flåtten vil ikke svare på om de vil støtte en emisjon ved en eventuell konkursfare i SAS.

Svenskene unngår emisjonsspørsmål
De fleste partiene i den svenske regjeringen unngår spørsmålet om kapitaltilskudd til det hardt rammede flyselskapet, skriver DI.se.

Den svenske staten er SAS' største eier med 21,4 prosent av aksjene, og har sprøytet inn 2,4 milliarder svenske kroner i SAS-emisjoner i 2009 og 2010. DI.se har spurt samtlige regjeringspartier om hvordan de stiller seg til en eventuell ny emisjonsrunde.

De fleste vil ikke svare på om de er klare for å redde selskapet for tredje gang.

- Akkurat nå avstår vi fra å kommentere SAS. Da de er et børsnotert selskap vil vi ikke spekulere i hypotetiske spørsmål og går ut i fra at ledelsen vedtar nødvendige tiltak for at selskapet skal en tilfredsstillende økonomisk stilling og beredskap for fremtiden, skriver Jessika Polfjärd, fungerende leder av næringsutvalget i en epost til den svenske avisen.

- Kan ikke fortsette slik
En annen som mener det skal mye til for at svenskene skal skyte inn mer penger i flyselskapet, er venstrepolitikeren Kent Persson.

- Vi gikk med på de tilskuddene som er gjort til nå, men det kan ikke fortsette slik. Vi har ikke diskutert noe internt, men jeg ser personlig at ytterligere kapitaltilskudd blir vanskelig. SAS må komme til en løsning der selskapet kan klare seg på egne ben og stå i konkurransen, sier han til DI.se.

Les også:
Her er kriseplanen som skal redde SAS
Bråstanset handelen i SAS-aksjen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.