Ansatte som opplever en god kjemi med sjefen trives bedre i jobben, og jobber hardere enn de som opplever en ren økonomisk relasjon. Dermed kryper også resultatene oppover.

Dét er konklusjonen i en undersøkelse som forskerne Bård Kuvaas, Robert Buch og Anders Dysvik ved Handelshøyskolen BI står bak.

Jobber bedre
I dag ble funnene presentert på Årskonferansen 2012 på BI.

- Tydelig ledelse er i vinden. De ansatte har sin egen agenda, og da må lederen skjære igjennom, forklarer Anders Dysvik.

- Er ledere som medarbeidere opplever som støttende, ledere som skaper dårlige resultater? Nei, snarere tvert imot. En undersøkelse som ble gjort ved en rekke bensinstasjoner viste at jo mer støttende ledelsen var, desto mer fornøyde var de ansatte. Dermed jobbet de bedre - og leverte bedre resultater. For ledelse påvirker ikke bare den enkeltes produktivitet og velvære på jobben. Det gjenspeiler seg også på bunnlinjen, sier han.

Best lønnsomhet
Han peker på at det er støttende "curling-ledelse" som gir mest fornøyde medarbeidere og best lønnsomhet.

- Når slik ledelse utløser mest salg og best kundeservice på bensinstasjoner, er det grunn til å tro at denne typen ledelse er enda viktigere blant kunnskapsarbeidere, sier Dysvik.

Organisasjonen kan ha gode eller dårlige ledelsessystemer, det er uansett den enkelte leder som er avgjørende for effektiviteten, understreker han.

- Dermed bør man rekruttere og velge ledere som bryr seg om mennesker, og som selvfølgelig også forstår bransjen, sier Anders Dysvik.

Les også:

- Lederens mål er ikke å få venner for livet

Kaller BI-rektors utspill «kondomledelse»

Supernanny i arbeidslivet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.