Kiwi-sjefen mener det ikke er grunn til å vente lenger for å sikre seg julevarer til de laveste prisene.

– Nå kan det se ut som om bunnen er nådd. Så nær jul pleier prisene å flate ut, sier Jan Paul Bjørkøy.

Administrerende direktør Jan Paul Bjørkøy i Kiwi.
Administrerende direktør Jan Paul Bjørkøy i Kiwi. (Foto: Mikaela Berg)

Surkålbarometeret viser at en pakke har gått fra 9,60 til 3,70 på en måned. Det tilsvarer en prisreduksjon på 62 prosent.

– Jeg tror alle har råd til surkål i år, konstaterer Kiwi-sjefen.

Flere av kjedetoppene mener årets priskrig ikke når like ville tilstander som fjorårets.

– Prisnivået begynner å bli tilnærmet likt som i fjor, men ikke fullt like ille. Priskrigen omfatter færre varer, sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis.

– Vi er ikke langt unna prisene i fjor, men det er riktig at det er noe færre varer med ekstremt lave priser i år. De typiske julevarene er mest utsatt. Mange julevarer selges til under kostpris., sier Bjørkøy i Norgesgruppens lavpriskjede Kiwi. 

Kritiseres for tomme hyller

Blant de mest utsatte julevarene begynner noen av hyllene å bli tomme.

Bildet av en tom ribbedisk i en Kiwi-butikk har fått Rema til å reagere. Ut fra denne butikken ser det ut som at lageret er fullstendig tømt.

Priskrigen på julemat er på sitt mest intense de siste dagene før julaften. Bildet viser frysedisken i en Kiwi-butikk.
Priskrigen på julemat er på sitt mest intense de siste dagene før julaften. Bildet viser frysedisken i en Kiwi-butikk. (Foto: Rema)

– Det overrasker oss at våre konkurrenter kjører så hardt på og reklamerer for lave priser som Kiwi her gjør, for så å ikke ha julevarene i butikken. Det får være opp til kundene å vurdere dette, men vi har i hvert fall fylt opp våre butikker for å ha nok varer til de laveste prisene til jul, skriver Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i en epost.

Kiwi avviser at kjeden har som strategi å tilby et begrenset volum.

 – Vi spekulerer ikke i å gå tom. Tvert imot, vi ønsker å ha alle varene inne selv om de ikke er lønnsomme. Varene i sortimentet vårt skal vi ha for å tilfredsstille kundene, sier Bjørkøy.

Kiwi har på sin side sjekket Rema-butikker og gjort tilsvarende funn blant de lavest prisede juleproduktene hos konkurrenten. 

– I KIWI har vi ingen tradisjon for å sladre på våre konkurrenter. Men vi synes denne kritikken var så urimelig at vi tok oss en tur til vår nærmeste Rema-butikk, Rema Lierstranda, for å sjekke deres hyller og disker, opplyser kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

Priskrigen på juleprodukter har gitt tomme kjøttdisker på de billigste produktene. Dette bildet er fra en Rema-butikk på Lierstranda der det er tomt for pinnekjøtt noen dager før jul.
Priskrigen på juleprodukter har gitt tomme kjøttdisker på de billigste produktene. Dette bildet er fra en Rema-butikk på Lierstranda der det er tomt for pinnekjøtt noen dager før jul. (Foto: Kiwi)

Både den billigste ribben og det billigste pinnekjøttet var utsolgt. Det samme var hel kalkun og lutefisk.

 Både ekstra kjøttrik ribbe og tynnribbe var utsolgt. Det samme var det billigste ferske pinnekjøttet, hel kalkun og lutefisk i skål.

 – Det var også flere annonserte varer som ikke var å finne i hyllene og diskene, men jeg tror disse eksemplene får frem vårt poeng. Det var noe med den steinen og det glasshuset, tilføyer Arvin.

Jan Paul Bjørkøy bekrefter at Kiwi har satt enkelte begrensninger på hvor mye en kunde kan kjøpe av tilbudsvarene.

– På noen varer tillater vi at butikkene setter begrensninger per kunde, slik også andre kjeder har gjort. Vi tar likevel ikke fullt betalt for den fjerde varen når man overstiger grensen på tre. Noen begrensninger må vi ha for å unngå utsolgtsituasjoner. Men butikkene skal bruke sunn fornuft, og kommer det for eksempel en barnehage som skal ha fem pakker pepperkaker, skal de få det, sier Bjørkøy.

Også Rema har innført begrensninger, og forsikrer om at de skal ha nok varer til jul:

– Vi har volumbegrensninger etter erfaringene med å gå tomme fra julen i fjor – samtidig som vi ikke ønsker å bidra til mer matsvinn. Kiwi bør nok konsentrere seg om å sørge for nok varer til jul, fremfor å kritisere konkurrenter, påpeker kommunikasjonsdirektør Mette Fossum. 

Selv om varer selges med tap, får ikke kjedene leverandørene til å ta sin del av tapet.

– Vi har faste avtaler og bærer prisavslaget alene, sier Bjørkøy i Kiwi.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.