Forrige uke at ble det klart at Handleriet.no var begjært konkurs av kemneren. Saken skulle opprinnelig opp i Asker og Bærum tingrett tirsdag. Men siden selskapet sikret seg nok kapital i løpet av helgen, kom den aldri så langt.

– Det var en forsinket planlagt kapitalinnskyting som utløste konkursbegjæringen, sier daglig leder Roy Snapa i Handleriet til DN.

De siste dagene har nettaktøren innen dagligvarehandel forsøkt å hente kapital for å redde driften. Styreleder Hans Martin Nakkim fortalte i forrige uke at de jobbet med å få på plass en løsning, men ville ikke si noe om hvem som eventuelt var aktuelle investorer i selskapet.

Forsinket utbetaling

Snapa opplyser at eksisterende eiere har skutt inn kapital. Han ønsker ikke å uttale seg om hvor mye det var snakk om.

Konkursadvokat Knut Ro: Dette skjer når noen går konkurs
03:20
Publisert:

– Nå satser vi friskt videre, sier Snapa.

– Kan du si noe om hvilke investorer som har skutt inn kapital?

– I tillegg til eksisterende eiere har vi også hatt samtaler med andre aktører. Handleriet.no har overlevd i dette markedet i over to år, til tross for mange sterke ytringer om at mat på nett ikke har en fremtid.

Millionunderskudd i 2017

Den relativt ferske aktøren som leverer matvarer hjem til bedrifter og privatpersoner i Asker, Bærum og Oslo vest, har ennå ikke kommet med årsregnskap for 2018.

I 2017 hadde Handleriet et underskudd på 6,6 millioner kroner av en omsetning på 4,1 millioner kroner. Det tilsvarer den samme underskuddsandelen som Marked.no hadde før de la ned driften, med et tap på 1,60 kroner for hver krone solgte dagligvarer.

Snapa ønsker ikke å kommentere salgstall fra i fjor før årsregnskapet er klart. Han sier at de har fått mange henvendelser fra kunder de siste dagene som har vært redde for at selskapet måtte stenge dørene.

– Det er mange der ute som heier på en aktør som utfordrer matmakten, sier han.

«Optimistiske»

DN omtalte nylig det ferske barometeret fra markedsrådgivningsselskapet Plot, som viser at kundeveksten innen nettmat har stoppet opp.

– Markedet for dagligvarer på nett går inn i en ny fase. Blant dem som har prøvd, er det like mange som ser fordelene med å handle på nett som de som kutter ut. Det er med andre ord like mange avhoppere som faste brukere, sa Sigmund Festøy i Plot til DN.

Her uttalte både Kolonial.no og Meny at de fortsatt har tro på at de vil lykkes og bli lønnsomme. Også Snapa er positiv.

– Vi er optimistiske på vegne av markedet, selv om privatmarkedet har vært under forventning. Det er et voksende marked innen plukk og levering av enkeltprodukter av mat og dagligvarer til både bedrifter, institusjoner og offentlige anbud. Dette er vårt strategiske fokus. Midlene vi nå får tilført skal gå til å videreutvikle løsninger og fortsette å bygge et kompetansemiljø på dette området, sier han.

Analysebyrået Nielsen anslår at det samlede markedet for dagligvarer på nett og matkasser var på 1,2 milliarder kroner i 2017.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Meretes utvalgte: Unik, 15 år gammel rødvin
15 år gammel rødvin fra Cahors er et av de beste rødvinskjøpene på Polet.
02:06
Publisert: