Til tross for et nybilsalg som takter mot 130.000 nye personbiler i år, er det bruktbil de fleste av oss kjøper.

For å finne de gode kjøpene må man tenke litt annerledes. Nybilkjøperen ønsker at bilen skal falle minst mulig i verdi. Bruktbilkjøperen vil ønske seg en god og driftssikker bil som har falt mye i verdi. Det er stor forskjell på hvor raskt bilene faller i verdi. De smarte bruktbilkjøperne utnytter dette til sin fordel.

Verditap er den største kostnaden ved bilhold, og jo mer bilen har falt før du kjøper den, jo mindre vil restfallet bli. Etter fem år og 100.000 kilometer har de fleste biler falt omlag 50-55 prosent, men det kan være store forskjeller. Alle biler skal etter hvert ned til vrakpantpris, men hvordan verdifallet fordeler seg på de årene bilen lever er viktig.

Driftskostnader er også viktig for bruktbilkjøperen. Siden 2011 har fem til syv års nybilgaranti vært standarden, og da er mye av usikkerheten borte når du kjøper nyere bruktbil. Husk at ikke alle bruktbilene er nye nok til å ha dette.

Gå mot strømmen
Norske bilkjøpere går mye i flokk og «alle» skal ha det samme både som nytt og brukt. Det gir høy etterspørsel og høy pris i bruktmarkedet for de modellene det gjelder.

– Om du vil gjøre et virkelig godt kjøp i bruktmarkedet, må du gå mot strømmen. Se etter de undervurderte bilene, merkene og modellene, råder Dennis Brandenberger.

Han har lang bakgrunn fra bilbransjen, følger den tett og er i dag partner i konsulentfirmaet Brandenberger+More.

Vinneroppskriften for nybilkjøpere som ønsker seg lavt verdifall, er firehjulsdrift, diesel og stasjonsvogn. For en bruktbilkjøper snus denne logikken på hodet.

Dennis Brandenberger følger bilbransjen tett som partner i konsulentfirmaet Brandenberger+More.
Dennis Brandenberger følger bilbransjen tett som partner i konsulentfirmaet Brandenberger+More. (Foto: Pressebilde)

– Biler med uvanlig mye eller lite utstyr faller vesentlig mer i verdi og er vanskeligere å selge. Det samme forholdet gjelder for uvanlig stor eller liten motor. Det er din mulighet som bruktbilkjøper, mener Brandenberger.

Smart med lite populære merker
– Sjekk nøye ut om mindre populære, men driftssikre merker kan være noe for deg. Det er ofte der de virkelig gode bruktbilkjøpene kan ligge. Opel er et eksempel på et slikt undervurdert bilmerke, mener han.

DN har også plukket ut Opel Insignia som et smart bruktkjøp til rundt 200.000 kroner. Til tross for romslig plass, pålitelighet og gode kjøreegenskaper er bruktprisen for denne modellen relativt sett lav.

Bruktpriser under press
Brandenberger mener bruktprisene er under press, og tror det er flere årsaker til dette.

– Vi har sett det siste året at nye modeller som lanseres er rimeligere og en god del bedre enn utgående modell. I tillegg selges de ofte med sterkt rabatterte utstyrspakker. Stor overkapasitet på mange bilfabrikker i Europa er noe av årsaken til dette. Det er klart at dette presser bruktprisene, spesielt på nyere bruktbiler, mener Brandenberger.

DNs utvalg
Basert på ekspertens råd, og rangeringen fra det tyske selskapet Dekras store bruktbilrapport (ekstern lenke) basert på kjøretøykontroller, har DN.no plukket ut enkelte 2-5 år gamle modeller med kilometerstand under 100.000 kilometer som fremstår som gode kjøp.

Bruktbil til 200.000 kroner

Et godt stykke under 200.000 kroner får du en Toyota Prius med lav kjørelengde fra 2010-2011. Det er siste generasjon Prius, en bil som er større og på alle måter bedre enn de første generasjonene av hybridbilen. Den er ikke spesielt spennende, engasjerende eller eksklusiv, men den er driftsikker og billig i drift. Toyota Prius topper tyske Dekras bruktbilstatistikk som kompaktbilen med minst feil.

Trenger du mer plass, gå for Opel. Fra rundt 200.000 kroner får man Insignia fra 2010-2011. I stasjonsvognkarosseri får man en virkelig stor bil til en rimelig penge. Bilene er som regel velutstyrte og byr på solide kjøreegenskaper.

I dette prissjiktet får man også pålitelige flerbruksbiler. Volkswagen Golf Plus er en favoritt blant eldre, og dermed nær sagt garantert pent kjørt. Av Dekra regnes den som en av de mer pålitelige bilene i klassen.

Ekspertens kommentarer: Toyota Prius har aldri tatt helt av her i Norge, men den er en av verdens aller mest solgte bilmodeller. Hybridteknologien utvikler seg fort og det kan gjøre at den du kjøper raskt vil ha gårsdagens løsninger, men om du liker bilen og skal ha den lenge, spiller det kanskje mindre rolle. Toyota har noen av Norges mest fornøyde kunder.

Opel kan være et godt merke å satse på for bruktbilkjøperen som vil ha en solid og trygg bil. Opel er pålitelig og gode biler med et godt serviceapparat i ryggen.

Bruktbil til 300.000 kroner

Audi A4 er en populær modell i Norge, og det er derfor også mange brukte biler til salgs. Bilen har to år på rad blitt kåret som den beste bilen i alle klasser av Dekra. De fleste som er solgt i Norge er stasjonsvogn, muligheter for firehjulsdrift er også til stede. Mest mulig sportslighet fås med bensinmotorene, for eksempel toliteren med 180 hestekrefter. Tre år gammel bil koster et stykke under 300.000 kroner.

Mer spenstig er broren A5, både i oppførsel og ikke minst i utseende. Den er bygget på samme plattform, og heller ikke her finner Dekra mye feil.

På andreplass innen alle kategorier havnet Mercedes C-klasse. Bilen regnes som pålitelig selv med høy kilometerstand, hevder Dekra i sin test.

Ekspertens kommentar: Mercedes C-klasse og også Audi A4 er begge gode premiumbiler. Mercedes virker å være litt undervurdert av mange. Det kan gi muligheter for et ekstra godt kjøp. Liker du egentlig ikke diesel, men helst vil kjøre bensin så er dette bruktsegmentet stedet for deg.

Bruktbil til 400.000 kroner

Mercedes E-klasse kommer med 170 dieselhestekrefter i kombinasjon med automat. Dekras bruktstatistikk kårer siste modell av denne bilen til den mest pålitelige i storbilklassen. Finner du en stasjonsvogn, får du markedets desidert største bagasjerom med på kjøpet. Ofte følger mye utstyr med på kjøpet.

Siste generasjon Volvo XC70 er ifølge Dekras undersøkelser bra, uten at kilometerstanden har så mye å si. Bilen har røffe detaljer, trygge og gode kjøreegenskaper, god fremkommelighet og et ok bagasjerom.

Audi Q5 er en velkjørende og sportslig suv som kom i 2009, og har nå en bruktpris på i underkant av 400.000 kroner, og har få feil.

Ekspertens kommentar: Dette er i utgangspunktet dyre biler. Ikke la deg blende av at du kan få disse til «halv pris». Du bør tenke på ikke bare om du har råd til å kjøpe bilen, men om du har råd til å holde den. Service, deler, dekk – regn med at det meste er dyrere i denne klassen. Mange har forsøkt å regne på hvor mye billigere det er å holde en bil i år 3 – 6 mot år 0 – 3. Svaret er overraskende lite fordi driftskostnadene stiger. Se etter en bil med lav kilometerstand og gjenværende nybilgaranti. Sjekk om en stor service – som vil gi deg en stor utgift - er nær forestående. Spesielt om du kjører få kilometer i året kan du komme ganske godt ut av det med en premium bruktbil i denne klassen.

*Nyprisen er for biler i laveste utstyrsnivå. På dyrere biler koster ofte kjøperne på mer utstyr.






Tips når du skal kjøpe bruktbil:

  • 1. Ta med en person med kunnskap om du kjenner deg usikker, eller test bilen hos en profesjonell uavhengig part.
  • 2. Sjekk hva bilen er vurdert til og undersøk hva andre krever for lignende biler.
  • 3. Kontrollér alltid både bil og selger. Om noe lyder for godt til å være sant, er det ofte det. Kontrollér da bilen og selgeren ekstra nøye.
  • 4. Vær nøye med at alt går riktig for seg ved betaling og eierbyttet.
  • 5. Skriv alltid kjøpekontrakt.


Kilde: KVD(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.