Statoil er i ferd med å utvikle nok en riggtype for bruk på norsk sokkel. Det norske riggmarkedet har i mange år vært preget av få enheter som er godkjent for bruk i Norge og høye dagrater. Endel rigger er brakt inn på norsk sokkel på spekulasjon fra borekontraktørene, noe som bidrar til dyre rater. De er også ofte designet for dypvannsboring, noe som ikke er nødvendig for boreoperasjoner i store deler av Nordsjøen. Riggene har også store eksosutslipp og er dårlig tilpasset det kalde klimaet i den norske vinteren.

Samtidig er den norske riggflåten aldrende, to tredjedeler av de halvt nedsenkbare boreriggene på norsk sokkel er 20 år eller eldre.

Riggkonsept nummer tre
Dette har Statoil tatt konsekvensen av og utviklet en hel serie nye spesialrigger tilpasset selskapets behov.

Først ble kategori D-riggene utviklet. Riggdesignet var spesialtilpasset Statoils behov for boring, brønnkomplettering og brønnintervensjon - eller brønnvedlikehold - på modne felt.

<b>Statoil bygger egne super-rigger</b>

Så utviklet Statoil kategori J-rigger - store oppjekkbare rigger som er skreddersydd for boring av produksjonsbrønner. Det nye designet gjør det mulig å gjøre flere operasjoner samtidig, dermed kan mannskapet bore en brønn mens neste operasjon forberedes parallelt.

<b>Statoil vil bygge skreddersydde superrigger</b>

Slik blir kategori B-riggene
Nå er Statoil snart ferdig med en ny type rigg skreddersydd for selskapets behov på norsk sokkel som får navnet kategori B-rigger.

- Dette er en ny riggtype som skal bygges, hvor hovedpoenget er at riggen skal være spesialtilpasset for brønnintervensjon og sidestegsboring, forteller informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil til DN.no.

Designet er en halvt nedsenkbar rigg, men i motsetning til eksisterende rigger på markedet, vil dette bli mindre og med en litt enklere utforming enn de tradisjonelle flytende riggene.

- Noe av utfordringen på norsk sokkel er riggtilgangen for å gjøre alt arbeidet som skal gjøres i forhold til brønnintervensjon og komplettering. Mange rigger begynner å dra på årene og er bygget for dypvannsboring. Det er få dypvannsfelt i Nordsjøen, så vi trenger ikke rigger med kapasitet til å bore ned til 3000 meter. Denne nye riggtypen skal bare operere ned til 500 meter, primært i Nordsjøen. Dette er et skritt - i likhet med de andre rigg-initiativene - for å få bedre tilpassede verktøy, forteller Skauby.

Kostnadseffektiv
- Blir denne riggtypen også billigere enn ordinære rigger?

- Det er litt av utfordringen med riggene som er laget for dypvannsboring. De har endel utstyr vi ikke nødvendigvis trenger til denne typen operasjoner. Vi forventer at dette skal være en mer kostnadseffektiv rigg i form av rater og effektivitet. Vi har som mål for alle de tre nye riggkonseptene at de skal være rundt 20 prosent mer effektive på boring enn de tradisjonelle riggene, sier Skauby.

Før en kontraktstildeling er klar, kan Skauby ikke indikere hva prislappen på den nye riggkonseptet blir.

- Vi er ikke så langt unna å tildele ny kontrakt. Vi er nå i innspurten på evalueringen av designet og tar sikte på tildeling av kontrakt i første halvdel av april, sier Skauby.

Han legger til at Statoil i første omgang vil bestille én rigg med levering allerede i 2014, men Statoil holder - i likhet med de andre nye riggdesignene - muligheten åpen for å bestille flere rigger. Ifølge oljeavisen Upstreams nettsider kjemper tre selskaper om byggekontrakten for den første riggen. Norske Aker Oilfield Services kjemper med italienske Saipem og amerikanske Helix Energy.

 

Ukjent eierskapsmodell
Statoil ønsker ikke å opplyse om selskapet selv skal stå som eier, men på kategori D-riggene valgte selskapet å gi Songa Offshore kontrakten for bygging og drift av riggen samtidig som Statoil inngikk en lang leieavtale for riggene.

<b>15 milliarderskontrakt til Songa </b>

På kategori J-riggene derimot ser Statoil for seg at de enkelte lisensene der de oppjekkbare riggene skal operere, skal stå som eier.

Oljedirektoratet er meget fornøyd med Statoils nye riggkonsept. I en melding fra direktoratet onsdag oppfordrer rettighetshavere i Statoil- opererte utvinningstillatelser til å støtte Statoils planer om å ta i bruk kategori B-riggene

<b>Mener ny rigg vil øke utvinningen fra havbunnen </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.