Norske virksomheter har i lengre tid gitt norske borgeres personopplysninger til internasjonale teknologigiganter. Noen virksomheter har latt seg utnytte gratis – andre har til og med betalt for det.

Det kan se ut som at ting er i ferd med å endre seg. Spørsmålet er om det allerede er for sent.

Oljen endret enkelte bransjer – raffineringen av data vil berøre alle. Det er ingen hemmelighet at det er store penger i data og personopplysninger. Med inntoget av EUs personvernforordning (GDPR) er søkelyset på eierskap til data og personopplysninger større enn noen gang før. Spørsmålet er om denne åpenbaringen for norske virksomheter kommer for sent, all den tid de har latt seg utnytte av internasjonale teknologigiganter i mange år.

Maktforholdet er for lengst etablert, og vi har dermed vanskeligheter med å se hvordan norske virksomheter skal klare å reforhandle vilkår og endre maktbalansen. Men EU tar nå kampen på vegne av europeiske virksomheter.

Norske forbrukeres data overdras til virksomheter som kverner og analyserer disse råvarene, før de deles eller selges til høystbydende. Dataene, i anonym form, brukes så til optimalisering av produkter og reklame rettet mot norske forbrukere.

Hermon Melles
Hermon Melles

Avkastningen forsvinner imidlertid ofte ut av Norge, dels ved bruk av avansert skatteakrobatikk. Det er nok ingen overdrivelse å si at avkastningen «smugles» ut av landet, hvorav kun enkelte smuler går til den norske stat.

Så hva skjer nå?

John S. Gulbrandsen
John S. Gulbrandsen

Vi advokater har merket en betydelig vekst av virksomheter som tar kontakt med ønske om bistand for selv å utnytte sine data. Virksomhetene søker nå å forhandle og avtale seg til bedre vilkår knyttet til utnyttelse, deling eller videresalg av data. Disse forhandlingene utgjør kjernen i det store datakappløpet som vi nå er vitne til i norsk næringsliv.

Forhandlingene foregår imidlertid på et nasjonalt nivå og ikke internasjonalt nivå.

Det er trolig for sent å ta opp kampen mot de store datagigantene. Slagene ble utkjempet på en tid hvor norske virksomheter sto splittet – men samlet i sin uvitenhet. Det er imidlertid ikke for sent å utnytte egne datastrømmer. DNBs fremstøt, med videresalg av data om handlingsmønster, eksemplifiserer dette trendskiftet vi er vitne til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.