Robert Sallis, professor ved University of California Riverside, og medarbeidere, viser data fra nær 50.000 personer som fikk påvist korona i perioden januar – oktober 2020, og som hadde registrert treningsaktivitet minst tre ganger i løpet av de to foregående årene (mars 2018 – mars 2020).

De som var minst aktive – tilsvarende rask gange inntil ti minutter per uke – hadde 2,3 ganger så høy risiko for å måtte legges inn på sykehus, som de som regelmessig hadde utført fysisk aktivitet – minst tilsvarende rask gange gjennomsnittlig 150 minutter per uke, slik blant annet WHO anbefaler.

Risikoen for å dø var 2,5 ganger høyere hos de inaktive enn hos de aktive.

Studien ble publisert tirsdag 13. april i det velrenommerte tidsskriftet British Journal of Sports Medicine, og kommentert i The New York Times.

Jon Storm-Mathisen
Jon Storm-Mathisen

Funnene ble først presentert for fagfeller på «The 8th Seminar on Exercise in Medicine» holdt 14.–16. desember i fjor av Cardiac Exercise Research Group (CERG) ved NTNU, i Trondheim, men kunne ikke omtales offentlig da.

God fysisk form fremmer dessuten effekten av vaksinering, ifølge andre undersøkelser. Dette gjelder også for virus i slekt med viruset SARS-CoV-2, som gir covid-19. Videre påpeker professor Sallis: «Regelmessig aktivitet hjelper trolig uansett virusmutasjon, men trening vil aldri kunne erstatte vaksine.»

Ulrik Wisløff
Ulrik Wisløff (Foto: Liz Naima Storeng)

Stillesitting er den største årsaken til helseproblem i vår del av verden. Den øker sykelighet og dødelighet av så å si alle sykdommer. For koronasykdom er stillesittingen ifølge denne undersøkelsen verre enn alle andre kjente risikofaktorer, med unntak av høy alder og gjennomgått organtransplantasjon.

Litt aktivitet er bedre enn ingen.

God fysisk form fremmer dessuten effekten av vaksinering

Artikkelen viser også at selv mellomgruppen med liten til moderat regelmessig aktivitet – tilsvarende rask gange 11 til 149 minutter per uke – hadde en viss beskyttelse mot korona, sammenlignet med de inaktive.

I koronatiden er mange blitt mindre aktive fysisk. Treningssentrene er stengt, men man kan gjøre øvelser hjemme, og man kan dra ut for å gå, sykle eller gå med staver, hva som helst som får pulsen opp. Gjentatte intervaller, hvor du tar i så hardt du klarer i noen få minutter, øker treningseffekten dramatisk.

Fint hvis du kommer deg ut i vårluften, gjerne sammen med en venn. Det er god mentalhygiene også, mens vi venter på vaksinen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.