Professor Magne Supphellen mener i sitt innlegg i DN 24. februar at Nyt Norge snyter Norge og at vi ikke kan dokumentere god effekt av merkeordningen.

Supphellen har vi hatt god kontakt med før. Han vet at Nyt Norge er siste leddet i et helt system som går tilbake til bonden.

Norsk landbruk er tuftet på systematisk kvalitetsarbeid og kontroll. Kvalitetssystemet i landbruket (KSL), som ligger bak Nyt Norge, består av et system for internkontroll på gården, eksterne revisjoner, oppfølging fra matindustrien, revisjon av matindustrien og todelte varestrømmer. Bare råvarer som dokumenterer at de følger KSL brukes i produkter som får Nyt Norge på pakken. I tillegg må råvaren være foredlet, pakket og distribuert i Norge. Hele verdikjeden er altså norsk.

Et norsk flagg kan hvem som helst sette på pakken. Nyt Norge må du dokumentere hvert år at du er kvalifisert for.

Det er tilliten til dette systemet norske matprodusenter setter på pakken når de velger å bruke Nyt Norge. Målemetoder kan alltid diskuteres, men at Nyt Norge snyter forbrukerne er feil. Det er vi sikre på.

Å måle en merkeordning som Nyt Norges styrke og effekt på forbruker er ikke enkelt. Spesielt krevende er det når merket lever i en symbiose med andre merkevarer.

Nina Sundqvist
Nina Sundqvist (Foto: Matmerk)

Vi har valgt etablerte metoder og institutter for å måle kjennskap- og holdninger til Nyt Norge-garantien, og har vært like opptatt av å måle utviklingen over tid som å rapportere eksakte tall. Utviklingen har vært svært positiv. Fra opprinnelsesmerket ble lansert i 2009 har det økt sin kjennskap, økt sin tillit og økt andelen som sier de ser etter merket når de handler.

Så vet vi at denne type undersøkelser skal tas med en klype salt og at vi alltid kan finne enda bedre måter å dokumentere effekter på.

Når alle måleparametere for Nyt Norge viser en tydelig positiv tendens over tid, da sier det både oss og våre kunder at noe har vi gjort riktig. Vi er fremdeles mest opptatt av å nyte og ikke snyte Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.