DN går på lederplass tirsdag til angrep på venstresiden for forslag om å bedre den skakkjørte konkurransen i norsk matvarebransje. DN påstår at SV, Rødt og Sp vil forby billigprodukter, noe som er direkte feil og ligner en overskrift hos det høyrepopulistiske nettstedet Resett nylig hadde om samme tema: «Venstresiden tar billigmat fra vanlige folk». Det bør være en pekepinn på hvor grovt DN bommer.
At SV vil forby billigprodukter er direkte feil. SV vil derimot ha et forbud mot såkalte «egne merkevarer» (EMV). Egne merkevarer er ikke billigprodukter. Som Norgesgruppen selv skriver på sine nettsider: «Egne merkevarer er merkevarer som dagligvarekjedene eier og kontrollerer selv». Egne merkevarer finnes i alle segmenter som for eksempel lavpris (First Price), økologisk (GoEco) og luksussegmentet (Jacob’s) for å nevne noen.
Det vi altså ønsker å regulere, er kjedenes bruk av merkevarer som de eier og kontrollerer selv. Billigprodukter kan det være så mye som det vil, bare ikke merker eid av kjedene.
DN ramler videre med sine stråmannsargumenter når de på bakgrunn av dette skriver at SV har et anstrengt forhold til markedsøkonomi, og at vi derfor ikke vil ha en effektiv konkurransepolitikk. Heia hauet!
Det er ingen av premissene om SV i lederspalten som er riktig. Det er rent oppspinn og påfunn. DN har kanskje et drømmebilde av SV som er slik, men jeg kan altså herved erklære at det er en drøm uten rot i virkeligheten.
SV vil faktisk ha en effektiv markedsøkonomi, men vi er ikke naive markedsidealister fra 1980-tallet som DN tydeligvis er. Av og til svikter markedet og da må det rettes opp igjennom reguleringer – det er grunnleggende markedsøkonomisk teori. Kjedenes vertikale makt og deres rigging av konkurransevilkårene i Norge en markedssvikt av historiske dimensjoner i Norge.
De store kjedenes vertikale makt er en sentral årsak til konkurranseproblemene i norsk matvarebransje. Dette fører til økte priser i butikkene, danner monopol og dårligere utvalg. At regjeringen foreslår at prisforskjeller skal begrunnes er vel og bra, men det virker som det kun er Norgesgruppen og nå DN som faktisk tror dette alene vil løse konkurranseproblemene i bransjen.
Inngripende tiltak må settes i verk, men det må også gjøres noe med de egne merkevarene, som er en måte de store kjedene kontrollerer større deler av verdikjeden på. Kjedene kan i dag bestemme hvor store markedsandeler egne merkevarer og andre merkevarer skal ha.
Gjennom egne merkevarer har kjedene har full kontroll over vareflyten, og kan sikre at sine egne merkevarer får fortrinn. De leverer varer rett inn i butikkhyllene, og trenger ikke bruke penger på salg og markedsføring, som andre leverandører. Kjedene kontrollerer også prisen på produkter som direkte konkurrerer med kjedenes egne merkevarer. Er det bare sosialistene som forstår at dette er problematisk?
Slik kontrollerer og rigger kjedene markedet og ta ut gevinster på de leddene de kontrollerer. Det er ikke tilfeldig at de to rikeste familiene i Norge eier Norgesgruppen og Rema.
I motsetning til Resett forventer vi at DN i fortsettelsen holder seg for god å lage drømmebilder av SV. Slipp de i det minste ikke ut av huset.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.