- Et jobbintervju og politiavhør har mange likhetstrekk. Både en politietterforskning og en ansettelsesprosess handler jo om å finne den rette, sier høyskolelektor Ivar Fahsing ved Politihøgskolen til DN.no.

- Begge er seleksjonsprosesser. Men i motsetning til et jobbintervju, der man prøver å finne en man tror på, er man i politiavhør ute etter de som ikke består troverdighetstesten, legger han til.

I juni holdt Fahsing et foredrag under temadagen "Utvelgelse og integrasjon av nye medarbeidere og ledere" på Handelshøyskolen BI. For rekrutterere har mye å lære av politiet, mener lektoren.

- Man bruker mye av den samme metoden i politiavhør og jobbintervjuer. I begge situasjoner er faren for å påvirke stor. Den som sitter på den ene siden av bordet har så mye makt at personen på den andre siden av bordet risikerer å fremstå som nervøs og ukomfortabel, enten man har gjort noe galt eller ei. Men for å unngå å få et uriktig bilde av vedkommende, må intervjueren skape åpenhet og tillit og få jobbsøkeren til å føle seg komfortabel i situasjonen. Han eller hun må overføre kontroll over bordet, slik at det skapes trygghet, sier Ivar Fahsing.

Kort sagt: Ikke sette noen ut.

- Det er jo slik at hvem som helst kan trekke seg, både fra et politiavhør og et jobbintervju. Og det vil man selvfølgelig unngå, sier Fahsing.

Slik er den gode intervjueren
- Hva kjennetegner en god intervjuer?

- Du må ha evne til å sette deg inn i andres situasjon, altså ha empati. Og du må være planmessig, men samtidig fleksibel. Ha tillit til vedkommende, still åpne spørsmål og velg ut temaer som er interessante og relevante. Vis at du er interessert i det personen forteller deg, og ikke vær utålmodig. Lytt når den andre snakker, uten å avspore - det er den viktige kunsten. Hvis du går for fort frem og bryter av, får du ikke høre alt - og det kan ligge et nytt interessant tema rundt neste sving som du da aldri får vite noe om, forteller Ivar Fahsing.

I likhet med politiet, må også rekrutterere gjøre grundig research på forhånd, anbefaler han.

Avdekk bløff og skjulte svakheter
  - For å avdekke bløff, svake områder og regelrett løgn, er man nødt til det. Hvis du har tatt kontakt med referanser og tidligere arbeidsgivere i forkant, har du langt bedre kontroll. Da kan du også avsløre løgn:

"Dette temaet må du fortelle alt om", kan du si. Og når vedkommende har forklart seg og ikke har mer å tilføye, kan du sjekke selv: Forklarte han faktisk alt, eller utelot han viktige detaljer? Mange ønsker ikke å fortelle for mye om tidligere konflikter de har hatt i jobbsammenheng, men gi dem først en mulighet til å forklare seg - så finner du fort ut om de skjuler noe, sier Fahsing.

Det er først de siste 10 årene at politiet har hatt fokus på å lære opp ansatte i intervjuteknikk, ifølge Fahsing - noe han mener er svært viktig.

- Intervjuteknikk må læres og krever trening, det er ingen medfødt ferdighet. Slik bør man også tenke når man skal intervjue noen i jobbsammenheng. Man bør ha opplæring i dette for å unngå feilansettelser, sier han.

Les også: Grilles på jobbintervju

Sjefene vil ha "uslepne diamanter"

Her er adjektivene som gir deg jobb (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.