Strategien til konsernet er klar: 1200 ledere i DNB skal bli blant de beste i Norge på lederkommunikasjon innen 2016.

Å skape engasjement og driv rundt de oppgavene DNB står foran er en helt sentral lederoppgave for å tilpasse seg en ny bankvirkelighet, understreker Thomas Midteide, konserndirektør for kommunikasjon i DNB.

- Å være i stand til å omstille oss raskere enn konkurrentene våre vil være et stort konkurransefortrinn fremover, sier han.

- Alle ledere i DNB blir allerede målt på prestasjonene sine, men fra årsskiftet av begynte vi også å måle dem på kommunikasjonsevner. Å være faglig flink og analytisk betyr ikke nødvendigvis at man også er god på kommunikasjon. Og målinger vi har gjort viser at bare litt over halvparten av lederne i DNB leverer tilfredsstillende på kommunikasjon i dag. Dette må bli mye bedre, for i dag stilles det helt andre krav til å engasjere og motivere ansatte, sier Thomas Midteide.

Lederløfte

Trond Prestø (42) fikk jobben som divisjonsdirektør for kundesenteret, Bedrift i DNB for ett år siden. Han er allerede et godt stykke på vei mot å bli "kommunikasjonsekspert":

- Da jeg begynte i jobben satte jeg meg et klart lederløfte: Jeg skulle ha enkeltsamtaler med samtlige av mine 157 ansatte. I invitasjonen jeg sendte ut ba jeg hver og en om å forestille seg at de var sjef for en dag og foreslå to endringer, en som var til fordel for DNBs kunder og en som var til fordel for medarbeiderne. Jeg hadde opp til 18 speed-dater daglig - 20 minutter med hver ansatt. Og jeg fikk massevis av nyttige innspill, forteller Prestø.

Dette er DNBs strategi for å gjøre lederne til bedre kommunikatører:

  • Fire ganger i året blir alle 1200 ledere i DNB målt på sin evne til å kommunisere. De blir målt av sine ansatte.
  • Alle ledere blir tilbudt praktisk ferdighetstrening i kommunikasjon.
  • Alle medlemmene i konsernledelsens ledergrupper (i overkant av 100 personer) får individuell coaching og trening på egen kommunikasjon.
  • Alle ledere får støtte til sin kommunikasjon i form av foiler, talepunkter, filmer og involveringsøvelser ved 12 viktige hendelser for DNB i løpet av året.
  • En egen lederportal samler og strukturerer den støtten lederne kan få til kommunikasjon i egne enheter.

- Det har vært mye kritikk mot måling av ansatte. Hvordan reagerer de ansatte på at de nå blir målt på enda et felt?

- Lederrollen er i endring og kommunikasjon har aldri vært viktigere enn i dag. Jeg har inntrykk av at lederne våre forstår at gode kommunikasjonsevner er helt nødvendig for å skape engasjement og gjennomføre endringer, sier Thomas Midteide.

Thomas Midteide, konserndirektør for kommunikasjon i DNB.
Thomas Midteide, konserndirektør for kommunikasjon i DNB. (Foto: Brian Cliff Olguin)
 

- Må kommunisere så folk forstår

- Det er viktig å kjenne sine ansatte og ikke bare vite navnet på dem, sier Trond Prestø. Selv mener han at de 157 samtalene ga ham like mye ballast som leder som han ville fått på fem år ellers.

- Og det fine var at strategien skapte begeistring: Alle hadde gode ideer og mange av ideene var dessuten fryktelig enkle å gjennomføre på kort tid. Jeg har medarbeidere på 60 år som har vært ansatt 40 år i DNB, men som aldri tidligere er blitt spurt om innspill til forbedringer. De satte stor pris på å bli hørt, det fortalte de meg. Gode kommunikasjonsevner er svært viktig for å inspirere og motivere. Og vi ledere må bli flinkere til å kommunisere på en måte som folk forstår. Da er det også lettere å få gjennomslag for endringer. Dårlig kommunikasjon gjør folk handlingslammet, sier Trond Prestø.

- Mange tror det er det sosiale som skaper engasjement, mens det i realiteten er kommunikasjon og lederskapet i seg selv, sa daglig leder Ellen Kristine Breiby i Dale Carnegie Training Norge til DN tidligere denne uken.

Ledernes redelighet og evne til å gi medarbeideren tillit for å løse sine arbeidsoppgaver er det som i størst grad påvirker medarbeiderengasjement på jobben. Sosiale tiltak som fester og kollegiale arrangementer kommer langt ned på rangeringslisten:

Dette gjør oss ikke mer engasjert på jobben

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.