Fremgangsrike kokker har alltid skjønt at planlegging er den absolutt viktigste ingrediensen på kjøkkenet:

Gjennom å gå nøye gjennom dagens arbeidsoppgaver på forhånd, unngår man unødvendige avbrudd og forstyrrelser når man først har kommet i gang med jobben.

Ledere kan følge den samme oppskriften, mener Ron Friedman i et innlegg i Harvard Business Review: How to spend the first 10 minutes of your day

Kort fortalt handler det om "mise-en-place", enkelt og greit oversatt til "allting på rett plass", som beskriver den planleggingsfasen som innleder hver oppgave på kjøkkenet. Den legendariske kokken Anthony Bourdain har til og med kalt det en religion.

Enkel øvelse

Oppskriften er enkel: Ikke begynn arbeidsdagen med å sjekke epostene dine, siden dette får deg til å fokusere på hva andre synes at du burde bruke tiden din på.

I stedet bør hver arbeidsdag startes med en intellektuell mise-en-place, ved å spørre deg selv: Arbeidsdagen er over og jeg forlater kontoret med en enorm følelse av tilfredsstillelse. Hva har jeg prestert?

Denne raske øvelsen, mener Friedman, lar deg skille mellom de arbeidsoppgavene som føles viktige - og arbeidsoppgaver som faktisk er viktige.

Les også: - Aldri vært tøffere å være leder

Dette gjør en sjef til supersjef  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.