Under bilutstillingen i Geneve ifjor, viste Kia en uhyre lekker bil kalt Sportspace. En bil som skulle vise vei til stasjonsvognversjonen av sedanen Optima.

Les saken: Se opp for Kia

I Geneve i starten av mars viser Kia hva de har satt i produksjon; Kia Optima stasjonsvogn. Selvsagt er ikke bilen like lekker som konseptbilen, men med felgene og i den hvite fargen på bildet over, ser den slett ikke ille ut.

Bilen er av relativt god størrelse, med en lengde på 486 centimeter og en bredde på 186 centimeter. Det gir plass til et bagasjerom på 553 liter, og vi roper et ekstra hurra for tredelte bakseter som kan legges ned og splittes 40/20/40. Bakluken er i tråd med tiden elektrisk drevet, og kan åpnes uten å ta i den.

 

-Optima er et viktig produkt for Kia i Europa. Stasjonsvognen vil øke vår tilstedeværelse i D-segmentet, og spille en viktig rolle i å tiltrekke nye kunder til merket, sier Michael Cole, COO for Kia Motors Europe i en pressemelding.

Bilen kommer med en 1,7-liter dieselmotor med 141 hestekrefter, eller en toliters bensinmotor med 163 hestekrefter. Vassest blir den i GT-versjonen som kommer med en bensinmotor med 245 hestekrefter.

På utstyrssiden er det verdt å nevne at den kommer som første Kia med Android Auto og Apple CarPlay som avhengig av mobiltelefon, integrerer mobilen din med infortainmentsystemet i bilen. Av sikkerhetsutstyr kommer bilen med Adaptiv Smart Cruise Control , automatisk nødbremsesystem, Lane Keeping Assist System, fjernlysassistent, skiltleser, blindsonevarsel, samt varsling for kryssende trafikk ved rygging ut av parkeringsplass.

Kia Optima koster i sedanversjon fra drøye 400.000 kroner. Hva prisene for stasjonsvognen blir, er det ikke opplyst noe om ennå. Optima stasjonsvogn vil komme for salg i Europa i fjerde kvartal i år.

Les DNs test av Kias helt nye kompaktsuv Sportage: Prisklassereisen dnPlus (DN+)

Les også: Hybridrush fra Kia

Se video av den helt nye stasjonsvognen fra Volvo: 

Familiens drømmebil
Volvos nye stasjonsvogn V90 blir garantert en stor suksess.
01:23
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.