En undersøkelse viser at 44 prosent av arbeidsgivere forventer at ansatte besvarer e-post og tar telefonen utenom normal arbeidstid. Blant mannlige arbeidsgivere er det 58 prosent som forventer dette.

Og det i bedrifter som mangler retningslinjer for tilgjengelighet utenfor normal arbeidstid.

Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO) blant mer enn 500 mellom- og toppledere.

46 prosent av arbeidstakerne synes allikevel ikke det er noe problem å få jobbhenvendelser utenfor normal arbeidstid.

Det viser NITOs ferske undersøkelse blant 6000 av sine medlemmer.

45 prosent av de spurte har en arbeidsgiver som forventer at de er tilgjengelige utenom arbeidstid og 65 prosent får ikke kompensert for denne ekstrajobbingen.

Ulovlig å kreve tilgjengelighet

- Det er blitt et helt nytt arbeidsliv. Vi har arbeidstidsregulering i Norge fordi det er nødvendig med helt arbeidsfrie perioder til restitusjon. Men det viser seg at folk har en viss toleranse for sporadiske oppkall, sier NITO-advokat Kirsten Rydne.

- Det vi er bekymret for er at volumet øker, så frivilligheten forsvinner. Arbeidsgiver har ikke lov til å kreve at arbeidstaker er tilgjengelig, med mindre man oppretter en vakt, sier hun.

Temaet skal debatteres denne uken, under lederkonferansen FRONT.

Fleksibilitetskonkurranse

Rydne mener kravet om tilgjengelighet for ansatte kan føre til en fleksibilitetskonkurranse.

REAGERER. - En veldig høy andel av lederne, og spesielt mannlige, forventer at arbeidstaker er tilgjengelige utenfor jobb og i ferier, sier NITO-advokat Kirsten Rydne.
REAGERER. - En veldig høy andel av lederne, og spesielt mannlige, forventer at arbeidstaker er tilgjengelige utenfor jobb og i ferier, sier NITO-advokat Kirsten Rydne. (Foto: Jan Johnsrud, NITO)
- Blant ansatte er det alltid konkurranse om å levere. Vi vil ha økt lønn og karrieremuligheter. Fleksibilitet er noe man blir målt på, så man kan se for seg at det utvikles en fleksibilitetskonkurranse, sier hun og tilføyer:

- Hvis halvparten av alle sjefer forventer at du er tilgjengelig, er det jo klokt å være det.

Ødelagt av smarttelefon

Problemet kom ifølge Rydne med tilgjengelighetsteknologien, og da særlig smarttelefonen.

- Vi er aldri utenfor dekning lenger. Dessuten er arbeidslivet blitt mer globalisert. Du forholder deg til kunder og kolleger over hele verden, som opererer i forskjellige tidssoner.

- Er det mulig å gjøre noe med?

- Det er ikke så lett, men det er viktig å være bevisst på stresselementet. Det forskes på dette i flere miljøer og land - utviskingen av grenser mellom arbeidstid og fritid. Kanskje det er holdningsskapende arbeidet som må til - eller bedre kontroll, sier hun.

Rydne peker også på åpenbare fordeler ved den nye arbeidslivet.

- Det er for eksempel bra å kunne ta med jobben på hytta. Men ofte følger den etter deg uinvitert. Og hva skjer med kvaliteten på arbeidet når man arbeider i fart og i fritid?

- Arbeidsmiljøloven gjelder

- Det er ikke tvil om at den teknologiske utviklingen fører til at skillet mellom jobb og fritid ikke er like tydelig som tidligere. Dette gir nye muligheter, men reiser også nye problemstillinger, sier Gunnar Larsen, kommunikasjonsdirektør i arbeidsgiverforeningen Spekter.

- Overordnet har vi i Spekter tro på at her bør man finne frem til gode løsninger på den enkelte arbeidsplass. Samtidig er det jo slik at arbeidsmiljøloven fortsatt gjelder, sier han.

Larsen påpeker at ansatte i Spekters medlemsvirksomheter stort sett må være på jobb for å utføre arbeidet, som helsearbeidere, politi og brannfolk.

 

Ønsker modernisering av loven

- Våre medlemsbedrifter gir klart uttrykk for at Arbeidsmiljøloven nå er klar for å moderniseres, sier avdelingsdirektør Alf Åge Lønne i NHO.

ØNSKER ENDRING. Alf Åge Lønne i NHO sier medlemmene ønsker mer fleksibilitet og dermed en modernisering av dagens Arbeidsmiljølov.
ØNSKER ENDRING. Alf Åge Lønne i NHO sier medlemmene ønsker mer fleksibilitet og dermed en modernisering av dagens Arbeidsmiljølov. (Foto: Moment studio)
- Ifølge NHOs Arbeidstidsundersøkelse 2013 oppgir halvparten av bedriftene at de ansatte ønsker mer fleksibilitet. Det er særlig muligheten for å jobbe mer i perioder, mot tilsvarende fri, som står høyt på ønskelisten, både hos arbeidstakere og arbeidsgivere, sier avdelingsdirektør Alf Åge Lønne i NHO.

 

Ledere forventer tilgjengelighet

  • Under halvparten av arbeidsgiverne har retningslinjer for tilgjengelighet utenfor normal arbeidstid.
  • Av de som ikke har retningslinjer er det bare to prosent som sier de har planer om å lage retningslinjer.
  • I bedrifter som mangler retningslinjer forventer 44 prosent av arbeidsgiverne at ansatte besvarer e-post og tar telefonen utenom normal arbeidstid.  Blant mannlige arbeidsgivere er 58 prosent som forventer dette.
  • Under halvparten (40 prosent) av arbeidsgiverne i virksomheter med retningslinjer svarer at ansatte blir kompensert for henvendelser utenfor arbeidstid.
  • 94 prosent av arbeidsgivere har opplevd å bli oppringt av arbeidstakere utenfor normal arbeidstid
  • Og 61 prosent av arbeidsgiverne mener at møter på jobben blir mer effektive hvis mobilen legges vekt.

Kilde: NITO(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.