– Du ble leder allerede som 26-åring, hva er den viktigste forskjellen på deg som leder da og nå?

– Jeg var og er fortsatt en veldig engasjert leder, men jeg har lært meg å ta det litt mer med ro. Jeg vet jeg har gått glipp av gull fra medarbeidere fordi jeg har vært altfor rask til å skrinlegge en idé hvis jeg umiddelbart har tenkt at det ikke kommer til å fungere. I dag bruker jeg lengre tid på å vurdere alternativer og tenker mindre sort/hvitt enn jeg gjorde før.

– Hvis noen kommer med et forslag du egentlig synes er dårlig, så later du som du liker det litt lenger enn før?

– Nei! Jeg er ekte, det mener jeg man må være hvis man skal lede på en god måte. Jeg har fått vite at jeg har et kroppsspråk som er så tydelig at man kan høre det, så å late som hadde uansett aldri fungert. Men jeg vurderer på et bredere grunnlag enn tidligere, før jeg konkluderer.

– Du har jobbet i parfymeribransjen, nå er det verktøy, elektronikk og fritidsutstyr. Kan man være sjef for hva som helst?

– Ja, jeg mener det. Det viktige er kundeforståelsen og hva slags mennesker du har med deg på laget. Clas Ohlson ble tidligere omtalt som «gubbdagis», men vi visste at vårt brede sortiment var viktig både for kvinner og menn. Og i dag er kjønnsfordelingen jevn blant våre kunder.

– Spiller det noen rolle om toppsjefen i Clas Ohlson er kvinne eller mann?

– Det spiller en rolle hvordan ledergruppen er sammensatt. Jeg opplevde helt klart et ønske om kvinner inn i ledelse da jeg kom til Clas Ohlson, nettopp fordi man ønsket flere kvinnelige synspunkter. Vi tror på at kvinner og menn kan se ting ulikt og at begge innfallsvinkler er verdifulle. Når kundene er kvinner og menn, er det fornuftig at de som utvikler konseptet også er både kvinner og menn.

– Hvem har lært deg å være leder?

– Jeg har lært noe hele veien, men den som har vært aller viktigst for at jeg kunne utvikle meg som leder, er min forgjenger i Clas Ohlson, Geir Hoff. Han har heiet på meg, sett meg og ikke minst forstått verdien av å gi meg muligheter som passet til min personlighet.

– Personlighetstilpasset ledertrening?

– Ja, absolutt. Og det forsøker jeg å videreføre. Man skal både bruke sin egen personlighet og greie å se andres. Geir så for eksempel tidlig at jeg hadde mye energi og var utholdende, derfor lot han meg få tid til å gå inn på spor han selv i utgangspunktet ikke ville fulgt. Det handler om å se hvilke styrker den enkelte leder har og la de få utvikle der de er sterkest.

– Du er allerede blitt presentert i mediene som hun som fikk toppjobb til tross for at hun var i fødselspermisjon. Hvorfor er det fortsatt breaking news i Norge i 2018?

– Det kan jeg selvfølgelig ikke svare på, og jeg kunne ønske det ikke var det. I Clas Ohlson heier vi på mangfold og familieliv som en del av jobbhverdagen. Mine lederforbilder har vært like mye hjemme med syke barn som deres partnere og har gått tidlig for å hente i barnehagen. Da er det selvfølgelig helt absurd at unge kvinner skal grue seg for jobbintervju fordi man er redd for å måtte svare på spørsmål om familieplanlegging

– Hva slags form for ledelse har du liten tro på?

– Jeg misliker selv å treffe uforutsigbare ledere som hugger til uten at omgivelsene er forberedt. Fryktledelse er lite motiverende for meg. Jeg tror på at man skal ha det gøy på jobb i trygge omgivelser. Jeg ser at det skaper de beste resultatene.

– Kan du gi et eksempel?

– Ja! Her om dagen var jeg med å åpne en pop-up store i Oslo, der vi i samarbeid med en blomsterbutikk hadde etablert en annerledes og midlertidig Clas Ohlson. De ansatte hadde jobbet døgnet rundt for å rekke alt før åpning og til og med sovet i butikken. De var veldig slitne, men veldig stolte. Det er ingen som gidder å gjøre sånne kraftanstrengelser på jobb hvis de ikke har det gøy.

– Hvordan tror du digitalisering vil endre lederrollen?

– Jeg tror tempo og forventninger til god kommunikasjon vil øke i takt med mulighetene teknologien gir. Det blir enda viktigere å være den lederen som greier å bygge kultur for endringsvillighet, samtidig som man tiltrekker og bevarer rett kompetanse. Selv er jeg stor fan av Facebook sitt verktøy for internkommunikasjon på arbeidsplasser, Workplace, som gir viktig nærhet til medarbeidere. Det er langt enklere å kommunisere med kolleger i andre land, kjøre livesendinger, dele gode erfaringer og få ufiltrerte tilbakemeldinger.(Vilkår)