- I Norge har vi en middelmådig skole, høye kompetansekrav i arbeidslivet, høye lønninger, vi konkurrerer nå om studieplasser med studenter fra hele verden. Til sist så er en-til-en undervisning den soleklart beste og mest effektive undervisningen man kan få, sier Andreas Bjerkedal, daglig leder i MentorNorge.

DN skriver i morgen om markedet for privatundervisning, det mange kaller leksehjelp.

Les også: – Læreren gjør sitt beste for å hjelpe alle 29 elever i klassen, men jeg slet litt med å holde følge

Flere nye selskaper har spesialisert seg på å tilby ekstraundervisning til elever og studenter som vil ha litt ekstra hjelp med skolefagene.

En av de største aktørene er MentorNorge, som drives av gründer og daglig leder Andreas Bjerkedal. I fjor solgte han privatundervisning for 10,8 millioner og satt igjen med et resultat før skatt på rundt null.

Målgruppen er studenter og elever, fra videregående til barneskole.

Førskolebarn får hjelp
De har også hatt en kunde som ikke hadde begynt på skole.

- For å kunne lære seg alle andre fag er det en forutsetning at man har de grunnleggende ferdighetene i lesing, skriving og regning. En av de første familiene vi fikk som kunder ville gjerne at sønnen deres skulle lære seg disse ferdighetene allerede før han begynte på skolen. Ut fra rapportene som mentor (den som fungerer som lærer, red anm) skriver etter hver økt og tilbakemeldingene som foreldrene gav underveis har jeg inntrykk av at dette var svært vellykket, forteller Bjerkedal.

Les også: 1400 søkere på 21 sommerjobber

Får hjelp med bokstaver og tall
Også i undervisningsselskapet Golden Academy har de gitt privatundervisning til førskolebarn.

- Ja vi har hatt et par slike som har fått hjelp til lesing, og jeg vil ikke kalle det regning, men tallforståelse, sier Thea Charlotte Andersen, daglig leder i Golden Academy.

- Hva er begrunnelsen?

- Det jeg opplever er at foreldrene til barneskole- og førskolebarna ønsker at de skal være best mulig rusta for det de skal lære seg på skolen.

"Flinkiser" ber om hjelp
En annen kanskje overraskende undergruppe blant privatpersonene som kjøper undervisning fra Golden Academy er elever som ligger langt fremme i fag.

Andersen anslår at de til enhver tid har rundt 5-10 stykker i denne kategorien. (Saken fortsetter under).

 

- Dette er interessant synes jeg, for jeg var selv en elev som var litt foran. Du kan gå opp en klasse eller få en bok som er litt foran, men du får ikke den stimuleringen som gjør at du har lyst til å lære. Det gjør at mange av disse elevene stagnerer, forteller Andersen.

Går i dybden, ikke fremover
De har et eget undervisningopplegg for denne gruppen. I stedenfor å løfte pensumet slik at de blir liggende foran klassen, går de heller å gå i dybden og arbeider mer med å forstå den praktiske sammenehengen mellom det som står i boka og virkeligheten, foreksempel gjennom andre typer forsøk i naturfag.

- Jeg har selv forsvarsbakgrunn hvor vi jo har mye praktisk trening, og har inkorporert en del fra dette. Man husker og lærer ved å være i aktivitet. Vi ser at ser de  blir nysgjerrige, fortsetter å prøve ut hjemme og utforsker mer på egenhånd. Det er jo det vi håper å oppnå, sier Andersen.

Se mer?

– Jobbmarkedet er veldig trangt
00:00 Min
Publisert:
 

Les også:

Sluttet i drømmejobben etter to dager  (+)

11 unge toppmeglere om veien til suksess  (+)

Nå skal petroleumsgeolog Elisabeth (26) bli lærer

– Jeg får flere mail om dagen fra unge som ønsker råd

– Ingen er i nærheten av å tilby en utdannelse som er jevngod med den norske  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.