Mat for folk på farten har vært den viktigste vekstdriveren i kioskbransjen, mens tradisjonelle kioskvarer har vist en fallende kurve.
Nå ruller Reitan-familiens kioskvirksomhet ut hurtigmatkjeden Northland på strategiske knutepunkter med høy gjennomstrømming av folk.
– Vi ønsker å rendyrke mat- og drikkeopplevelsen. Dette vil ikke bli noen landsdekkende kjede, men være en spesialutviklet kjede for flyplasser og jernbane, sier Magnus Reitan som er toppleder i Reitan Convenience .
I tillegg til 7-Eleven og Narvesen
Lillebror Reitan mener Northland utfyller de to andre kjedene 7-Eleven og Narvesen.
– Her skal vi bruke norske råvarer, kortreist mat og tilby sunne måltider.
Les også:
Reitan tar 363 millioner i utbytte
- Et høydepunkt å si nei til å kjøpe Ica
Norsk ost og skinke, norske grønnsaker i sesongen og surdeigsbrød er noen av stikkordene når Reitan forsøker å differensiere kiosksegmentet.
Gardermoen
Første utsalgssted åpner i Stavanger senere denne måneden. Senere kommer kjeden også på den nye Pir Nord som er en av de mange nye spisestedene på den utvidede terminalen på Gardermoen.
– Før vi åpner må konseptet testes ut. For oss er det alltid morsomt å jobbe med nye konsepter. Fremtiden vil vise hvor mange utsalgssteder vi får, sier Reitan.
Mens erkekonkurrenten Norgesgruppen har kjøpt seg opp i Dolly Dimple’s og Kaffebrenneriet, har Reitan-familien skygget unna restaurantvirksomhet.
– Vi har sterke nok konsepter som det er. Vi tror på å tenke på få ting om gangen, sier Reitan.
Les også:
Narvesen bedt om å ikke selge Charlie Hebdo
DN PLAY: Hørt om fåikøl?