Markedet for eksklusive suver er i ferd med å utvides. Tidligere i år kom Bentley Bentayga, og nå kommer en ny og enda mer sportslig konkurrent fra Maserati. Levante har vært bebudet en stund, og er om det er mulig å si, en mer folkelig suv enn Bentleys nye modell. Bilen skal konkurrere mot modeller som BMW X5, Mercedes GLE og ikke minst Porsche Cayenne.

Levante er den første høyreiste bilen fra Maserati, og skal utfylle Maseratis modellrekke som i dag består av den store sedanen Quattroporte, den noe mindre Ghibli, samt sportscoupéen GranTurismo og den takløse GranCabrio. Bilen er ikke helt ulik konsepbilen Kubang som Maserati viste i 2011.

På tekniske opplysninger er Maserati ganske så tilbakeholdne, annet enn at alle versjoner har "sofistikert elektronisk demping", samt Maseratis Q4-firehjulsdriftsystem og åttetrinns automatgirkasse. Selv om Jeep inngår i samme konsern som Maserati, skal Levante være "100 prosent Maserati", skal Maserati-sjef Harald Wester ha sagt til Auto Express.

 

"Når det kommer til drivlinjer, vil Levante bli utstyrt med både bensin og dieselmotorer som er Euro6-tilpasset" heter det i pressemeldingen fra selskapet. Ifølge det britiske nettstedet Autocar, betyr det de samme to treliters V6-bensinmotorene som sitter i Ghibli og Quattroporte.

Levante 350 skal gjøre null til 100 km/t på 6,3 sekunder, mens Levante 430 gjør samme øvelse på 5,2 sekunder. Dieselversjonen får også en treliters V6-er, som frakter bilen fra null til 100 km/t på 6,9 sekunder.

En toppmodell med V8-motoren fra Quattroporte er også planlagt, det samme er en ladbar hybrid-versjon, ifølge Autocar.

Maserati har en plan om å selge 70.000 biler i 2018, og denne modellen blir nok en viktig brikke for å få til det.

Bilen vises for første gang i Geneve i starten av mars, og kommer på markedet til våren. De første bilene har allerede forlatt samlebåndet på fabrikken i Torino.

Les DNs tester av Maserati:

Quattroporte: Ekte italiensk grandiosa

Ghibli: Ny gutt i klassen

Se video fra DNs test av nye Porsche 911:

- Hurra, hurra!
Nå kommer Porsche 911 med turbo som standard. DN har kjørt den.
01:39
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.