– Jeg forstår ikke helt koronasituasjonen som et argument for ikke å sette ned prisene, sier konkurransedirektør Lars Sørgard i Konkurransetilsynet til DN.

Onsdag kunne DN fortelle at dagligvarekjeder som Coop og Norgesgruppen valgte å droppe priskrig under årets påskehandel. Årsaken ifølge Coop er koronakrisen. Kommunikasjonsdirektør i Coop argumenterte med at en priskrig ville vært «ekstremt umoralsk», fordi det gi økt kundetrafikk og dermed økt risiko for smitte.

– Priskrig om påsken pleier å starte mye tidligere enn nå, så det blir nok ingen ordentlig priskrig denne påsken. Det ville vært ekstremt umoralsk, sa kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til DN.

Denne argumentasjonen mener Sørgard ikke henger på greip. Han mener priskrig har betydning for hvilken butikk du velger, ikke hvor ofte du besøker butikken.

– Hvis Coop er opptatt av forbrukeren, ser jeg ingen grunn til at de skal avblåse priskrigen. Jeg ser ikke at en avlyst priskrig har betydning for smittevernet. Folk har allerede tilpasset sine handelsmønstre -de handler mer enn før, hvilket tyder på at de ikke reiser fra butikk til butikk lenger. Hvis du i tillegg skal betale mer, er det problematisk.

– Bra at kjedene konkurrer om pris

Norgesgruppen fortalte til DN onsdag at de ikke vil bruke koronasituasjonen til å øke prisene. Konkurransedirektøren håper flere kjeder tenker det samme.

– Det beste er at de ikke sier noe om hva de vil gjøre fremover når det gjelder priser og tilbud, i alle fall ikke offentlig proklamere at priskrigen er avlyst. For oss kunder er det bra at kjedene konkurrerer ved å sette ned prisene i visse perioder, i stedet for å holde stabilt høye priser hele tiden.

Sørgard mener folks handlevaner har endret seg i takt med reglene fra myndighetene, samtidig som de allerede velger seg ut én butikk de vanligvis handler i.

– Folk handler allerede mer når de skal handle. Det er derfor uheldig for forbrukerne at dagligvarekjedene ikke vil senke prisene. Når Coop ikke senker prisene, er det en gavepakke til Norgesgruppen som heller ikke kommer til å gjøre det.

Ifølge Sørgard kan kommunikasjonen fra Coop føre til en kjedereaksjon hos andre dagligvaregiganter, som vil følge etter.

– Faren med at en kjede sier at den vil avblåse priskrig, er at det gir et klart signal til de andre kjedene at de har liten grunn til å frykte priskutt fra denne kjeden. Og da blir det fristende også for andre kjeder å avblåse priskrig og å holde høye priser.

– Hinsides med første mann til møllen nå

Kommunikasjonsdirektøren i Coop, Bjørn Takle Friis, er uenig i konkurransedirektørens tolkning av situasjonen.

– Det vi sier er at det ikke etiske forsvarlig med «løp og kjøp»-reklamer når vi skal redusere smittefaren, sier Takle Friis til DN.

– Vi konkurrerer om best pris uansett. Hadde vi hatt reklame om første mann til møllen på et visst sortiment nå, hadde det vært hinsides.

Bekymret for forbrukere som sliter økonomisk

Myndighetenes smittevernstiltak har ført til en rekordhøy arbeidsledighet blant nordmenn. Omtrent 15 prosent av arbeidsstyrken står nå uten jobb.

Ifølge konkurransedirektør Sørgard burde dette være en grunn til senke prisene.

– Nå er det allerede mange forbrukere som sliter på grunn av en økonomisk situasjon som er endret. Det er uheldig hvis de som er i en slik situasjon også må betale høyere priser enn normalt, sier Sørgard.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.