Kulturminister Linda Hofstad Helleland er bekymret over at amerikanske teknologikjemper som Google og Facebook kan stikket av med opp mot fire milliarder kroner i det norske annonsemarkedet, hvilket tilsvarer så mye som hver femte krone.
LES OGSÅ:
- Er såvidt i startgropen
Kartlegger konsekvensene
Mandag inviterte Helleland sine kolleger, kulturministrene fra alle de nordiske landene, til felles kartlegging av konsekvensene økt konkurranse fra selskaper som Facebook og Google har for mediemangfoldet i Norden.
LES OGSÅ:
Samler seg mot Google og Facebook
Undervisnings-, forsknings- og kulturminister Illugi Gunnarsson fra Island, Sveriges kultur- og demokratiminister Alice Bah Kuhnke og kultur- og kirkeminister Bertel Haarder fra Danmark var blant kulturministrene som delte Hellelands bekymring over fallende annonseinntekter for de tradisjonelle mediene.
Ministrene ga Nordisk Ministerråds sekretariat i oppdrag å kartlegge pågående utredninger om den aktuelle utviklingen i medielandskapet.
Skal skissere tiltak
Kartleggingen vil også skissere mulige tiltak. Kartleggingen vil være ferdig i starten av 2017 og vil danne basis for en videre diskusjon i nordisk ministerråd i 2017, når Norge har formannskapet.
- Annonseinntekter er en viktig del av medienes økonomi. Når de svikter har det ha konsekvenser for mediemangfoldet, men også for demokratiet fordi medienes mulighet til å ivareta sitt viktige samfunnsoppdrag blir svekket. I dag opplever mediebransjen stor konkurranse i annonsemarkedet fra globale aktører som distribuerer nordisk medieinnhold, uten å produsere innhold selv. Det er viktig å følge utviklingen og jobbe sammen for å skape rammevilkår som bidrar til en fortsatt bærekraftig og vital nordisk mediebransje. Jeg er derfor glad for tilslutningen til en kartlegging som vil gi oss et godt grunnlag for å diskutere hva de nordiske landene kan gjøre sammen for å legge til rette for mediemangfold, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.
Digitalisering er positivt
Det var bred enighet om at digitalisering også har mange positive sider.
- Digitalisering byr på fantastiske muligheter, og gjennom innovasjon får vi spredd nordisk kultur til et enda større publikum her hjemme og i utlandet. Samtidig byr digitalisering og den nye konkurransen i annonsemarkedet på utfordringer for vårt nordiske mediemangfold. Derfor trenger vi et sterkere nordisk kunnskapsgrunnlag om utviklingen, sier Linda Hofstad Helleland.
LES OGSÅ:
Totalt omslag for reklamebransjen
Se video: